Kursets formål er at introducere grundlæggende principper og
værktøjer for udvikling af playware systemer bestående af
intelligent hardware og software, samt opbygge en forståelse af
disse playware systemers anvendelse baseret på menneske-maskine
interaktion samt menneske-robot interaktion.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forklare udviklingen af playware over de seneste 30 år
Forklare forskellen på klassisk og moderne kunstig
intelligens
Benytte principper for adfærdsbaserede systemer og implementere
tilhørende algoritmer i playware systemer
Forklare principper for distribueret processering og
emergens
Integrere viden om leg og interaktion i syntese
Analysere og forstå udfordringer i menneske-maskine interaktion
og menneske-robot interaktion
Designe og implementere playware systemer
Forklare adaptivitet og implementeringer af adaptivitet i
playware
Kursusindhold:
Kurset giver med en række forelæsninger introduktion til
entertainment og educational robotics, playware, adaptive
teknikker, kropslig kunstig intelligens, hardware og software
adaptivitet, modularitet, distribueret processering, tangible
interfaces, menneske-maskine interaktion, interaktionsdesign, leg
og legedynamikker. Øvelsesdelen belyser disse områder ved
introducerende projektarbejde og en projektopgave på
problemstillinger fra playware systemer til børns leg og læring,
sport, musik og rehabilitering.
Bemærkninger:
Ved overtegning prioriteres Elektrokandidat-studerende, og blandt
disse gives første prioritet til de, der har bestået 31385.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk