F3B, Eksamensplacering: vil blive annonceret af
eksaminator
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Anbefalede forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Minimum 5 Maksimum: 15
Overordnede kursusmål:
At udvikle den studerendes selvlæringsevner samt at øge kendskabet
til aktuel litteratur inden for den studerendes phd-projekts
fagområde og relaterede områder. Kursets formål er desuden at
forbedre den studerendes videnskabelige kommunikationsformåen samt
at fremme diskussioner om ”varme emner” inden for
forskningsområdet.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
præsentere, diskutere og evaluere "varme" emner i
tidsskriftsartikler
præsentere og evaluere moderne begreber/koncepter i auditive
modeller
forstå de perceptuelle konsekvencer af forskellige typer
høretab
diskutere forskellige objektive metoder til at måle
hørefunktionen, som f. eks. otoakustiske emissioner, "auditory
evoked potentials og imaging (fMRI)
evaluere kodningsprincipper og kompensationsstrategier i
moderne høreapparater og cochlear implants
forstå hørebarhedens, frekvensselektivitetens og den temporale
signalbehandlings rolle for tale- og melodigenkendelse i stilhed og
i støjfyldte omgivelser
diskutere audio-visuel informationsintegration i
taleopfattels
Kursusindhold:
Kurset behandler aktuelle ideer i teoretisk og eksperimentel
høreforskning, inklusive emner relateret til modeller af hørelsen,
cochleare transformationer, optagelses- og genereringssteknikker
for ”auditory evoked-potentials” og otoakustiske emissioner,
perceptuelle implikationer af høreskade, taleopfattelse, signal
detektion i komplekse lydmiljøer, hørelsens neurale korrelater,
tekniske og kliniske anvendelser af auditive modeller,
retningsbestemt hørelse samt signalbehandlingsprincipper for
høreapparater og cochleære implantater. Hver deltager afholder to
mundtlige foredrag i løbet af kursusåret. Det ene resumérer og
diskuterer formål, metoder og nøgleresultater i udvalgte nyligt
publicerede artikler fra højtprofilerede internationale
tidsskrifter med vægt på resultaternes konsekvens for fremtidig
forskning. Det andet foredrag fokuseres om den enkelte
phd-studerendes eget emneområde. Derudover kræves en skriftlig
rapport om præsentationerne samt relevante diskussioner. Den
studerende skal følge mindst 70% af kursets præsentationer.
Foredragene og rapporten afholdes/afleveres løbende og udgør
bedømmelsesgrundlaget.