At den studerende opnår en videnskabelig forståelse for
kompleksiteten af Jordens kredsløb og kan anvende og kombinere
metoder fra forskellige fagdicipliner som et grundlag for videre
studier i ”Earth Science”.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
redegøre for lithosfærens sammensætning og udvikling, herunder
kredsløb på geologiske tidsskalaer, vulkaner, pladetektonik,
jordskælv og sedimenter
redegøre for atmosfærens sammensætning og hovedkomponenter i
dens cirkulation og kredskøb, grundlæggende klimaforhold og
vejrsystemer
redegøre for hydrosfærens komponenter, kryosfæren, cirkulation
i oceanerne og betydningen af floder, søer og grundvand
redegøre for biosfærens udvikling og betydning
anvende de ovennævnte beskrivelser af lithosfæren, atmosfæren,
hydrosfæren og biosfæren til at udvikle simple modeller for Jordens
klimasystem og biogeokemiske kredsløb
anvende data fra Jordens klimahistorie (målinger, sedimenter,
is, træer og andre rekonstruktioner) i simple modeller
analysere biogeokemiske kredsløb i og mellem komponenterne,
blandt andet kulstofkredsløbet, energistrømme og cirkulation af
næringsstoffer
vurdere fysiske, kemiske og biologiske koblinger mellem
komponenterne i Jordens klimasystem og kredsløb.
Kursusindhold:
Energitransporter og storskalastruktur i atmosfæren og oceanet.
Dynamisk meteorologi og oceanografi. Klimaforceringer og
tilbagekoblinger, klimafølsomhed og samt interne variationer.
Jordens og biosfærens udvikling. Globale biogeokemiske kredsløb,
især kulstof, kvælstof, svovl og fosfor. Biosfærens rolle i
klimasystemet. Biologiske, fysiske og kemiske processer, som
bestemmer den kemiske sammensætning af oceanet. Udvekslinger mellem
ocean og atmosfære samt sedimentkemi. Klimaændringer i fortiden,
nutiden og fremtiden.
Litteraturhenvisninger:
Noter, artikler, udvalgte bogkapitler og IPCC's
rapporter.
Bemærkninger:
Deltagerne i kurset vil arbejde med udvikling af biogeokemiske
modeller til konkrete problemstillinger og erfaring med MATLAB er
derfor en forudsætning.