F2A, Raporten fra teamet afleveres på
eksamensdagen for F2-A senest kl. 17.00.
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Tidligere kursus:
31830 og 50220
Pointspærring:
Anbefalede forudsætninger:
,
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 20
Overordnede kursusmål:
At gøre de studerende i stand til, selvstændigt, at løse en
kompleks instrumenteringsopgave ud fra et AeroSpace designoplæg
eller måleprincip. Typiske designparametre er stringente krav til
kvalitet, præcision, levetid, robusthed, internationale normer og
evt. specifikke krav om hensyn til omgivelserne. Ud fra dette
design- og analysearbejde realiseres dele af instrumentet i
laboratoriet, således at instrumentkonceptet kan verificeres.
Sigtet er, at de studerende kan udnytte erfaringerne fra kurset
inden for luft- og rumfart, robot- og medikoteknik samt militære og
andre højkvalitets instrumenteringssystemer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
designe et instrumenteringssystem til rumbrug
udlede design drivere fra et sæt af komplekse krav og
forudsætninger
udlede design specifikation fra missions krav og drivere
analysere og rangordne forskellige designs mht PA aspekter
analysere og rangordne forskellige designs mht QA aspekter
vurdere et instrument design mht kritiske design parametre
analysere og kvantificere det opnåede designs ydeevne
optimere instrumentdesignet mht. robusthed og autonomi
optimere instrumentets struktur og komponentvalg mht operation
under rumforhold
optimere et design for robusthed i forhold til opsendelse og
operation i rummet
designe en test og verifikationsstrategi for det valgte
design.
Kursusindhold:
Kurset består af en teoretisk del, hvor principper, metoder,
normer, systemkrav og verifikations-metoder for aerospace udstyr
o.l. gennemgås, samt af en praktisk del, hvor de studerende i hold
danner et "ingeniør-team", der skal løse en praktisk
opgave. Da opgaverne stammer fra afdelingens løbende
satellitprojekter er det hensigten, at de studerende igennem deres
arbejde skal løse problemer eller udvikle metoder, som senere kan
finde anvendelse på satellitter. Da et ingeniør-team både skal løse
opgave-specifikke problemer og bevare systemoverblikket, indeholder
den teoretiske del dels en grundig indføring i system-engineering
aspekter, dels en specifik gennemgang af generelle design drivere
såsom termisk design og kontrol, chok og vibration, EMC,
ioniserende stråling og kemiske påvirkninger; men hovedvægten
lægges på instrumenttekniske design drivere, som udover de direkte
elektriske og fysiske interface specifikationer, omhandler effekt
og masse styring, redundans, autonomi og fejltolerans. Da de
metoder og normer samt den arbejdsform, der behandles og anvendes,
er generelle for højtydende systemer, giver kurset ikke blot
kompetence inden for aerospace, men også for andre højtydende
instrumenteringssystemer, f.eks. indenfor medikoteknik.
Bemærkninger:
Ved undervisningens start, bliver klassen præsenteret for temaet
for årets opgave. Klassen deles derefter i teams der tilsammen skal
løse opgaven, dvs. et vist overlap mellem teamene vil være
ønskeligt. Tilknytningen til et team vil typisk være baseret på
oplæg, personlige præferencer og erfaring samt tidligere
uddannelse.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk