Kurset giver indsigt i forskellige aspekter af bæredygtighed og
livscyklusvurdering af energiteknologier, samt i hvordan
energiteknologier kan bidrage til en bæredygtig fremtidig
udvikling. Denne indsigt vil i kurset blive anvendt til at
planlægge en ønskværdig energifremtid for en bestemt geografisk
region. Yderligere kan denne indsigt tjene som inspiration til
hvordan du tager bæredygtighed i betragtning i din senere
specialisering.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Identificere og diskutere konsekvenser af begrænsede ressourcer
for valg af fremtidens energiteknologier
Forklare principperne bag livscyklusvurderinger og
karakterisere og diskutere udfordringer og begrænsninger ved deres
anvendelse
Kritisk anvende resultater fra livscyklusopgørelser til at
evaluere et antal energiteknologier
Karakterisere og anvende forskellige principper for
bæredygtighed og bæredygtig udvikling med fokus på resource- og
miljøeffekter
Anvende og vurdere forskellige opgørelsesmetoder for energi- og
materialestrømme og deres miljøpåvirkninger
Beskrive og diskutere klimasystemets følsomhed over for
drivhusgas-emissioner fra energikonvertering og brug
Forstå fysiske og biologiske feedbackmekanismer i klimasystemet
i forbindelse med drivhusgasemissioner ved hjælp af en
undervisningsmodel
Forstå principperne for global udvikling med hensyn til
befolkning, levestandard, energiforbrug og udledning af
drivhusgasser ved hjælp af en undervisningsmodel
Planlægge en strategisk bæredygtig udvikling af en region ved
hjælp af backcasting fra bæredygtighedsprincipper med særligt fokus
på betydning af energiforbrug for miljøparametre.
Bruge et antal værktøjer til vurdering af bæredygtig udvikling
baseret på systemtænkning i tværdisciplinære internationale
grupper
Sammenfatte et emne inden for energi og bæredygtighed
mundtligt, på poster og som rapport
Opsøge og kritisk anvende data fra forskellige
kilder.
Kursusindhold:
Fokus i kurset er på bæredygtighed i forhold til energikonvertering
og brug. Vi beskæftiger os med forskellige energiteknologier i et
systemperspektiv baseret på generelle principper om bæredygtighed
og bæredygtig udvikling. Fokus er på energi- og materialestrømme af
relevans for udvalgte vedvarende energiteknologier (især baseret på
sol, vind og biomasse) og sammenligning med fossile
energiteknologier. Vi vil introducere, hvordan klimasystemet
fungerer, og hvordan det reagerer på drivhusgas(GHG)-emissioner som
følge af udledningen af fossile brændstoffer og arealanvendelse.
Vi vil diskutere konsekvenserne af samspillet mellem befolkning,
energiforbrug, levestandard og klimaændringer for bæredygtig
udvikling.De udvalgte teknologier vil blive vurderet i et
livscyklusperspektiv i specifikke socio-økologiske sammenhænge.
Forskellige værktøjer til vurdering af bæredygtig udvikling vil
blive behandlet, herunder livscyklusvurderinger, carbon footprint,
emergy-vurdering, nettoenergi-analyse og økologisk fodaftryk. Disse
værktøjer vil blive anvendt i gruppe-øvelser og 2 mindre rapporter
på grundlag af egne kvalitative og kvantitative vurderinger og ved
brug af databaser, artikler og rapporter. Det vil også omfatte
planlægning ved hjælp af backcasting af hvordan kombinationen af
specifikke energiteknologier og energibesparelser kan give en
bæredygtig energi-service i et bestemt geografisk område og dermed
støtte en bæredygtig udvikling.
Bemærkninger:
Bemærk at grupperne dannes den første uge.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk