Kemiingeniører arbejder ofte med forskning, produktudvikling,
produktion, marketing og salg af kemiske og biokemiske produkter.
Produktdesign berører alle disse aspekter. Efter kurset vil du være
bekendt med typiske situationer fra produktinnovation i den
kemiske, biokemiske og farmaceutiske industri. Generelt vil du være
i stand til at organisere og håndtere produktdesign. Du vil være i
stand til at analysere produkter og kundebehov. Du vil vide,
hvordan innovative nye koncepter skabes, og du vil kunne udføre
beslutninger, som er baseret på produkters præstation. Du kan
genere ideer/koncepter til nye produkter og du kan evaluere
produkter kvantitativt og udvælge det optimale produktkoncept. Du
vil være klar til at udvikle produktspecifikationer,
produktionsopskrifter og procesbetingelser udover at håndtere
marketing og salg af produktet. Kort sagt vil du efter kurset være
stand til at gennemføre et styret produktudviklingsforløb.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
arbejde professionelt i teams med opmærksomhed på egne styrker
og svagheder
foretage analyser og orientering omkring et produkt, herunder
udføre simple forsøg til belysning af produkters virkemåde
analysere forbrugerbehov
opstille simple kvantitative modeller for produkters
virkemåde
fremstille en produktspecifikation
være innovativ, dvs genere ideer og skabe produktkoncepter
udskille og udvælge det bedste koncept blandt mange
koncepter
beskrive og karakterisere et produktkoncept
opstille en recept for et produkt på laboratorieskala
diskutere forhold af relevans for produktion af kemiske
produkter
Kursusindhold:
I dette kursus vil du lære at følge en specifik tilgang til
produktdesign. I løbet af kurset arbejder du i ”teams” og laver 2
rapporter, som fokuserer på forskellige kemiske og biokemiske
produkter. ”Teamet” vælger selv nogen af produkterne.
Du vil arbejde med følgende områder: Kemiingeniørens rolle i
produktdesign. Organisation af produktudviklingsprocessen.
Organisation i ”teams” med kolleger og projektgrupper.
Projektmanagement. ”Brainstorming”til at skabe ideer. Patentering
af produkter. Samarbejde med kunder. Udviklingsprocessen. Udvikling
og brug af simple matematiske modeller til at bedømme produkters
ydeevne. Udvælgelse af produktideer og koncepter. Udførelse af
ingeniørberegninger på produkter for at kunne foretage kvantitative
evaluering af produktkoncepter. Brug af laboratorieskala og
fuldskala tests. Produktionsopskrifter, produktfremstilling og krav
til produktfaciliteter.
Eksempler på produktdesign bliver præsenteret i løbet af kurset af
gæsteforelæsere fra forskellige virksomheder i den farmaceutiske-,
medicinske-, malings- og andre industrier.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk