Særlig dag, Særlig dag, Vægtning af delelementer:
1 skriftlig prøve: 50%; Projektopgaver: 50%;
Evalueringsform:
Eksamens varighed:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Pointspærring:
Overordnede kursusmål:
At give en introduktion til kemiske og biokemiske produkter og
processer fra primært dansk industri og på denne baggrund
illustrere anvendelsen af kemiske, fysiske og matematiske grundfag
samt de teknisk kemiske discipliner som kemiingeniører skal kunne
bestride. Indenfor uorganisk kemi lægges primært vægt på
fremstilling og anvendelse af forbindelser af
overgangsmetallerne.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
redegøre for typiske arbejdsopgaver for en kemiingeniør.
redegøre for en række produkter og processer for danske
virksomheder inden for kemi, bioteknolgi, lægemidler og
energi.
opstille og løse simple massebalancer for stationære
processer.
opstille og løse simple energibalancer for stationære
processer.
løse og afrapportere større teknisk kemisk opgave i samarbejde
med andre studerende.
udføre dimensionsanalyser
udføre og rapportere eksperimenter med fremstilling og
anvendelser af overgangsmetalforbindelser.
vurdere sikkerhedsrisici ved kemiske eksperimenter ud fra
kemikaliebrugsanvisninger
foretage databehandling af større datasæt
Analysere og diskutere forskellige eksempler på teknologisk
innovation og brugerdreven innovation
Redegøre for forskellige materialers
anvendelsesområder
Kursusindhold:
Introduktion til kemisk og biokemisk industri og de hertil
relaterede discipliner.
Gennemgang af en række udvalgte produkter og processer fra danske
virksomheder. Løsning af opgaver med relation til de behandlede
produkter og processer herunder simple procesmodeller og
reaktionsteknik Overgangsmetallernes forbindelser og deres
anvendelser, biouorganisk kemi, strukturkemi samt syntese af
uorganiske forbindelser. Ekskursioner.
Som en del af kurset vil der på 2. halvår blive givet en vejledning
i studieplanlægning.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk