2014/2015

27009 Fagprojekt: Teknisk Biomedicin

Kurset sammenlægges fra E15 med kursus 27010 ”Bioteknologisk fagprojekt”, og udbydes som nyt kursus 27015 ”Fagprojekt i Bioteknologi/Teknisk Biomedicin”.

Engelsk titel:

Introductory Project Work: Human Life Science Engineering

Sprog:

Point( ECTS )

10

Kursustype:

Bachelor
 

Skemaplacering:

E5A (ons 8-12) og E5B (ons 13-17) og Januar
Kurset udbydes ikke E15. Se kursus 27015 E15.

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Introducerende forelæsninger om rapportskrivning samt om kommercialisering af forskning i Bio-området. Projektarbejde i grupper på 2-4 studerende (undtagelsesvist enkeltvis), helst baseret på data gruppen selv har samlet i et mindre eksperimentelt arbejde, men det er dog også muligt at basere projektet på eksisterende litteratur. Rapportskrivning. Vejledning.

Kursets varighed:

13-uger + 3-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Pointspærring:

Overordnede kursusmål:

A) At kvalificere de studerende i projektarbejdsformen og give dybere indsigt i et fagligt emne, hvis grundlag er indlært i Bachelorforløbet frem til 3. semester.
B) At træne de studerende i at udfærdige en rapport baseret på data og originallitteratur.
C) At afprøve en kondenseret formidling af et større projektarbejde for en gruppe med varierende baggrund.
D) At øve en deltagelse i en faglig diskussion i forbindelse med det afsluttende symposium.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Gennemføre et gruppearbejde under tidspres og logistiske begrænsninger.
  • Indgå i og anvende en vejledningssituation med et stort udbytte.
  • Udføre en tilbundsgående litteratur- og vidensøgning.
  • Udføre en kritisk sammenstilling af eksisterende viden på et højt niveau.
  • Præsentere viden i et præcist sprog både mundtligt og skriftligt.
  • Producere figurer, der klart viser data og ønskede pointer.
  • Producere en rapport, der præcist og koncist gør rede for resultater og diskutere disse i relation til den eksisterende viden samt redegøre for innovationspotentialet i projektet.
  • Fremstille og præsentere et spændende foredrag med klare figurer og pointer.

Kursusindhold:

Projektets indhold vælges af de studerende (i grupper på 2-4 personer) fra et katalog med forslag til emner; de studerende kan dog også selve finde emne og vejledere. Emnet skal godkendes af kursuskoordinatoren. Med udgangspunkt i projektemnet gennemføres en dybdegående litteratursøgning og gennemgang af den relevante faglitteratur (herunder primærlitteratur), den eksisterende viden om området skal sammenstiles i en koncis og præcis teorigennemgang som danner udgangspunkt i projektets videnskabelige problemstilling. Ud over arbejdet med litteratur bør projektet indeholde et eksperimentielt moment, f.eks. laboratorieeksperimenter, computersimuleringer eller lignende, som skal beskrives i et ”Materiale og Metode” afsnit, resultaterne skal præsenteres i tydelige tabeller og/eller figurer og diskuteres i forhold til den eksisterende litteratur i et diskussionsafsnit. I projektet skal de studerende også gøre rede for evt. innovationspotentiale i projektopgaven. Rene litteraturbaserede arbejder kan dog også godkendes.

Bemærkninger:

Kurset er forbeholdt studerende på bacheloruddannelsen i Teknisk Biomedicin, helst på 3. semester.

Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk

Kursusansvarlig:

Mogens Kilstrup , Bygning 221, Tlf. (+45) 4525 2528 , mki@bio.dtu.dk

Institut:

27 Institut for Systembiologi

Deltagende institut:

23 Fødevareinstituttet

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 01. maj, 2015