Kurset sammenlægges fra E15 med kursus 27010
”Bioteknologisk fagprojekt”, og udbydes som nyt kursus 27015
”Fagprojekt i Bioteknologi/Teknisk Biomedicin”.
Engelsk titel:
Introductory Project Work: Human Life Science
Engineering
E5A (ons 8-12) og E5B (ons 13-17) og Januar
Kurset udbydes ikke E15. Se kursus 27015 E15.
Undervisningens placering:
Campus Lyngby
Undervisningsform:
Introducerende forelæsninger om rapportskrivning samt om
kommercialisering af forskning i Bio-området. Projektarbejde i
grupper på 2-4 studerende (undtagelsesvist enkeltvis), helst
baseret på data gruppen selv har samlet i et mindre eksperimentelt
arbejde, men det er dog også muligt at basere projektet på
eksisterende litteratur. Rapportskrivning. Vejledning.
Kursets varighed:
13-uger + 3-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Pointspærring:
Overordnede kursusmål:
A) At kvalificere de studerende i projektarbejdsformen og give
dybere indsigt i et fagligt emne, hvis grundlag er indlært i
Bachelorforløbet frem til 3. semester.
B) At træne de studerende i at udfærdige en rapport baseret på data
og originallitteratur.
C) At afprøve en kondenseret formidling af et større projektarbejde
for en gruppe med varierende baggrund.
D) At øve en deltagelse i en faglig diskussion i forbindelse med
det afsluttende symposium.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Gennemføre et gruppearbejde under tidspres og logistiske
begrænsninger.
Indgå i og anvende en vejledningssituation med et stort
udbytte.
Udføre en tilbundsgående litteratur- og vidensøgning.
Udføre en kritisk sammenstilling af eksisterende viden på et
højt niveau.
Præsentere viden i et præcist sprog både mundtligt og
skriftligt.
Producere figurer, der klart viser data og ønskede
pointer.
Producere en rapport, der præcist og koncist gør rede for
resultater og diskutere disse i relation til den eksisterende viden
samt redegøre for innovationspotentialet i projektet.
Fremstille og præsentere et spændende foredrag med klare
figurer og pointer.
Kursusindhold:
Projektets indhold vælges af de studerende (i grupper på 2-4
personer) fra et katalog med forslag til emner; de studerende kan
dog også selve finde emne og vejledere. Emnet skal godkendes af
kursuskoordinatoren. Med udgangspunkt i projektemnet gennemføres en
dybdegående litteratursøgning og gennemgang af den relevante
faglitteratur (herunder primærlitteratur), den eksisterende viden
om området skal sammenstiles i en koncis og præcis teorigennemgang
som danner udgangspunkt i projektets videnskabelige
problemstilling. Ud over arbejdet med litteratur bør projektet
indeholde et eksperimentielt moment, f.eks.
laboratorieeksperimenter, computersimuleringer eller lignende, som
skal beskrives i et ”Materiale og Metode” afsnit, resultaterne skal
præsenteres i tydelige tabeller og/eller figurer og diskuteres i
forhold til den eksisterende litteratur i et diskussionsafsnit. I
projektet skal de studerende også gøre rede for evt.
innovationspotentiale i projektopgaven. Rene litteraturbaserede
arbejder kan dog også godkendes.
Bemærkninger:
Kurset er forbeholdt studerende på bacheloruddannelsen i Teknisk
Biomedicin, helst på 3. semester.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk