At give deltagerne basisviden om små-molekyler og proteiners
opbygning og struktur samt validering af røntgenstrukturer. At give
kendskab til og praktisk erfaring i krystallisering og
røntgenstrukturbestemmelse.
At give indføring i grundlæggende strukturkemiske begreber samt
anvendelser af røntgen- og synkrotronstråling til identificering og
fastlæggelse af rumlig struktur af krystallinske forbindelser inden
for uorganisk, organisk og biologisk kemi. At sætte deltagerne i
stand til at fortolke og udnytte strukturkemiske resultater og
databaser.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
bedømme og kritisere kvaliteten af en publiceret
røntgenstruktur
kritisk vurdere og sammenligne krystalstrukturer fra
litteraturen eller databaser
orientere sig i den krystallografiske litteratur og
databaser
redegøre for krystalopbygning i termer af symmetrier,
rumgrupper og enhedsceller
redegøre for grundlæggende røntgenspredningsteori
definere det reciprokke gitter og relatere det til det direkte
gitter
montere en krystal på et diffraktometer og gennemføre en
dataindsamling
løse og beskrive en krystalstruktur af et mindre molekyle
forklare hvordan en proteinstruktur løses ved hjælp af
molekylær erstatning
forklare hvordan en proteinstruktur løses ved hjælp af isomorf
erstatning eller anomal spredning
opsætte et krystallisationsforsøg
Kursusindhold:
Primær, sekundær, tertiær og kvarternær struktur af proteiner.
Fundamental symmetrilære, herunder symmetrioperationer,
krystalsystemer og rumgruppenotation. Eksperimentelt arbejde med
krystallisering og test af krystalkvalitet. Løsning af
krystalstrukturer ved forskellige passende metoder.
Strukturvalidering og læsning af strukturartikler. Teori for
røntgenspredning fra krystaller. Enkrystaldiffraktometri. Teori for
strukturbestemmelse. Anvendelse af strukturkemiske databaser.
Litteraturhenvisninger:
Werner Massa: Crystal structure determination. Second edition.
Springer. ISBN 3-540-20644-2 (kan lånes)
David Blow: Outline of Crystallography for Biologists. Oxford
University Press. ISBN 0-19-851051-9
Bemærkninger:
Mulighed for efterfølgende projekt som specialkursus