Kurset er bygget op omkring praktisk feltarbejde,
laboratorieøvelser, artsidentifikation, kvantificering,
dataanalyse, indeksberegning, præsentation samt teoretiske
forelæsninger.
At give den studerende grundlæggende viden om biologiske
moniteringsmetoder anvendt i ferskvand (søer og åer). De seneste
årtier er brugen af biologiske indikatorer for at vurdere status
for givne økosystemer blevet udbredt. I EU er dette blevet meget
relevant efter vedtagelsen af Vandramme-direktivet i år 2000, idet
medlemsstaterne her forpligter sig til at bruge biologiske
indikatorer til at vurdere kvaliteten af vandsystemer. Kurset
fokuserer på teoretisk gennemgang af indikatorer og standardiserede
moniterings metoder, samt praktisk demonstration og medvirken til
at indsamle data til brug for en biologisk funderet evaluering af
forskellige vandløbstyper. Efter kurset skulle den studerende være
i stand til at planlægge, udføre og vurdere biologiske
moniterings-metoder.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Vurdere miljøtilstanden af et givent vandløb (strækning).
Genkende vandløbets forskellige organismer og deres
levesteder.
Planlægge indsamling af fisk, invertebrater og planter til
vurdering af miljøtilstanden i et vandløb.
Anvende de relevante kilder til at artsbestemme
organismerne.
Bruge de relevante indikatorer og indeks.
Vurdere styrker og svagheder ved de anvendte indsamlingsmetoder
og indeks.
Præsentere og kommunikere observationer, resultater og
konklusioner af de biologiske evalueringer af miljøtilstanden med
reference til den relevante litteratur.
-
Kursusindhold:
Kurset vil fokusere på standard moniteringsmetoder for at evaluere
den miljømæssige status i vandløb (og i mindre grad søer) ved hjælp
af bio-indikatorer. Vi skal planlægge og udføre et
moniterings-program og lære at identificere og anvende planter,
smådyr og fisk som indikatorer. De data, der indsamles i felten,
vil blive vurderet og anvendt i eksisterende indeks til at give en
konkret karakter for miljøtilstanden.
Litteraturhenvisninger:
Noter og artikler, samt kapitler fra:
Kalff, J. (200x) Limnology. Prentice Hall. ISBN 0-13-033775-7
Sand-Jensen, K., Friberg, N. & Murphy, J. (2006) Running
Waters. National Environmental Research Institute, Denmark. ISBN:
978-87-7772-929-4
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk