Januar
8 undervisningstimer dagligt i 2 uger samt efterfølgende
projektaflevering 1 uge efter.
Undervisningens placering:
Campus Lyngby
Undervisningsform:
Forelæsninger, gruppeøvelser og hjemmeopgaver med god¬kendte
regneopgaver og PC-modellerings-øvelser. Derudover én afsluttende
projektopgave med en regne- og modelleringsøvelse, som sendes 1 uge
efter kurset i skriftlig rapport-, power-point- og relevant
softwareform.
Kursets varighed:
3-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Anbefalede forudsætninger:
Overordnede kursusmål:
Fiskeriforvaltningen er globalt set mislykket, fordi man ikke
inddrager de samlede økolo-giske, økonomiske og sociologiske
interaktioner og konsekvenser af fiskeriet og forvalt-ningen.
Videnskabelig rådgivning til fiskeriforvaltningen baseres i dag på
evaluering af de enkelte bestande separat. Eksempelvis ignoreres de
samlede biologiske og økonomiske konsekvenser af blandede
fiskerier, hvor flere bestande af målarter og bifangstarter
udnyt-tes i samme fiskeri. Der tages ikke hensyn til effekter af
teknologisk udvikling og økono-miske incitamenter samt
adfærdsmæssige ændringer i fiskeriet, som påvirker både flådernes,
bestandenes og økosystemernes udvikling. Tilsvarende integreres de
økologiske interaktioner ikke i rådgivningen. Nyudviklede
integrerede fiskeribaserede og økosystem-baserede marine
forvaltningsmodeller, der omfatter bio-økonomiske
forvaltnings-evaluerings-værktøjer, inddrager denne kompleksitet.
Dette giver mulighed for at foretage en mere fleksibel og
integreret videnskabelig evaluering og rådgivning mht. udvikling i
bestande og fiskerier under hensyntagen til indvirkninger fra
forskellige miljømæssige / klimatiske, fiskerimæssige og
forvaltningsmæssige udgangsbetingelser under diverse
forvaltnings-systemer.
Kurset sigter mod at gøre den studerende fortrolig med kvantitative
økosystembaserede og bio-økonomiske fiskeriforvaltningsmetoder og
–modeller, som ligger til grund for fiskeri-rådgivning og
forvaltningsstrategi-evaluering. Herunder indsigt i forskellige
forvaltnings- og fiskerisystemers struktur, dynamik og funktion ud
fra en biologisk, økologisk og socio-økonomisk tilgang. Kurset
giver den studerende redskaber til at evaluere centrale
fiskeri-mæssige og økologiske data, parametre og indikatorer, der
påvirker fiskebestande og fiske-rier, samt evaluere
forvaltningsscenarier før de implementeres, med udgangspunkt i både
biologiske og bio-økonomiske bæredygtighedskriterier lig princippet
i en fly-simulator.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beskrive udviklingen i økosystem- og fiskeribaserede
forvaltningssystemer (og rådgivning) globalt og i EU samt deres
konceptuelle metoder, modeller og institutionelle set-up.
Beskrive kompleksiteten i fiskeriforvaltning,
beslutningstagningsprocesser og forvaltningstiltag i kontekst af
forskellige mål og risici mth. forvaltningen af havet.
Redegøre for og diskutere forvaltningsmodeller, der beskriver
de levende ressourcers dynamik afhængigt af fiskeriaktivitet,
miljøpåvirkning og biologiske arts-interaktioner.
Anvende pilot-versioner af avancerede fiskeribaserede (1) og
økosystembaserede (2) marine forvaltningsmodeller inkl.
bio-økonomiske forvaltningsevalueringsværktøjer.
Estimere og evaluere fiskeriets indvirkning på bestande og det
marine økosystem under forskellige forudsætninger vha. modellerne
og forskellige beregningsmetoder.
Estimere og evaluere forskellige klimatiske faktorers
indvirkning på bestands¬rekru¬t-tering, bestandsstørrelse og
flådernes fiskerimuligheder med disse modeller og metoder.
Beskrive modellernes effektivitet og præcision ift. integreret
evaluering af bestands- og flådedynamik samt ift. forskellige
rådgivnings- og forvaltnings-scenarier.
Diskutere integreret økosystembaseret forvaltning omfattende
flere bestande og fiskeriflåder samt interaktioner her imellem samt
miljømæssige og klimamæssige drivkræfter.
Beskrive homogene fiskerier samt beregne flådespecifik
fiskeridødelighed under hensyntagen til fiskerieffektivitet,
-adfærd og –selektivitet ift. målarter og bifangstarter.
Evaluere bio-økonomiske effekter af miljø-variationer samt
forskellige scenarier for forvaltingstiltag, forvaltningsstrategier
og forvaltningssystemer før de indføres.
Kursusindhold:
Kurset tager udgangspunkt i en gennemgang af udviklingen i marine
og fiskeri-forvaltningssystemer globalt og EU samt deres tilhørende
modeller, rådgivning og institutionelle set-up. På den baggrund
giver kurset praktisk erfaring med anvendelse af pilot-versioner af
avancerede fiskeribaserede og økosystembaserede marine
forvaltnings-modeller. Der gives metoder til at beskrive struktur
og beregne fiskerieffektivitet hos fiskeriflåder, samt beskrive
analysemetoder til identificering af internationale homogene flåder
og fiskerier. Kurset giver den studerende grundlæggende værktøjer
til at estimere og evaluere fiskeriets indvirkning på bestande og
det marine økosystem under forskellige forudsætninger vha.
modellerne og forskellige beregningsmetoder. Kurset vil overordnet
give den studerende værktøjer til at evaluere bio-økonomiske og
økologiske effekter af forskellige typer af og scenarier for
forvaltingstiltag, forvaltningsstrategier og forvaltningssystemer
før de indføres under hensyntagen til andre økosystempåvirkninger.
Ydermere giver kurset metoder til at evaluere og diskutere
integreret økosystembaseret og spatiel forvaltning omfattende flere
bestande og fiskeriflåder både tværdisciplinært og tværsektoralt,
hvor der tages hensyn til interaktioner imellem disse samt
miljømæssige og klimamæssige drivkræfter for disse.
Litteraturhenvisninger:
Eksempler på grundbøger fra hvilke udvalgte kapitler vil blive
anvendt:
1) Motos & Wilson (eds.). 2006. The Knowledge Base for
Fisheries Management. Devel. Aquacult. Fish. Sci. 36. ELSEVIER,
2) Pitcher et al. (eds). 1998. Reinventing Fisheries Management.
Fish and Fisheries Series. KLUWER AP.,
3) Bianchi & Skjoldal (eds). 2008. Ecosystem Approach to
Fisheries,
4) Charles (2001). Sustainable Fishery Systems. BLACKWELL.,
5) Hauge & Wilson (eds.). 2009. Comparative Evaluations of
Innovative Fisheries Ma-nagement. SPRINGER,,og
6) FAO Technical Reports: Guidelines for Respon¬sible Fisheries
Management 4, Vol. 1 (1997) og vol. 2 Ecosystem Approach to
Fisheries Management (2003), og vol. 424: Cochrane (ed) 2002. A
fishery manager’s guidebook.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk