2014/2015

25312 Fiskerisystemer – forvaltning og modellering

Engelsk titel:

Fisheries Systems – management and modelling

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Kandidat
Kurset udbydes under åben uddannelse
 

Skemaplacering:

Januar
8 undervisningstimer dagligt i 2 uger samt efterfølgende projektaflevering 1 uge efter.

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Forelæsninger, gruppeøvelser og hjemmeopgaver med god¬kendte regneopgaver og PC-modellerings-øvelser. Derudover én afsluttende projektopgave med en regne- og modelleringsøvelse, som sendes 1 uge efter kurset i skriftlig rapport-, power-point- og relevant softwareform.

Kursets varighed:

3-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Anbefalede forudsætninger:

Overordnede kursusmål:

Fiskeriforvaltningen er globalt set mislykket, fordi man ikke inddrager de samlede økolo-giske, økonomiske og sociologiske interaktioner og konsekvenser af fiskeriet og forvalt-ningen. Videnskabelig rådgivning til fiskeriforvaltningen baseres i dag på evaluering af de enkelte bestande separat. Eksempelvis ignoreres de samlede biologiske og økonomiske konsekvenser af blandede fiskerier, hvor flere bestande af målarter og bifangstarter udnyt-tes i samme fiskeri. Der tages ikke hensyn til effekter af teknologisk udvikling og økono-miske incitamenter samt adfærdsmæssige ændringer i fiskeriet, som påvirker både flådernes, bestandenes og økosystemernes udvikling. Tilsvarende integreres de økologiske interaktioner ikke i rådgivningen. Nyudviklede integrerede fiskeribaserede og økosystem-baserede marine forvaltningsmodeller, der omfatter bio-økonomiske forvaltnings-evaluerings-værktøjer, inddrager denne kompleksitet. Dette giver mulighed for at foretage en mere fleksibel og integreret videnskabelig evaluering og rådgivning mht. udvikling i bestande og fiskerier under hensyntagen til indvirkninger fra forskellige miljømæssige / klimatiske, fiskerimæssige og forvaltningsmæssige udgangsbetingelser under diverse forvaltnings-systemer.

Kurset sigter mod at gøre den studerende fortrolig med kvantitative økosystembaserede og bio-økonomiske fiskeriforvaltningsmetoder og –modeller, som ligger til grund for fiskeri-rådgivning og forvaltningsstrategi-evaluering. Herunder indsigt i forskellige forvaltnings- og fiskerisystemers struktur, dynamik og funktion ud fra en biologisk, økologisk og socio-økonomisk tilgang. Kurset giver den studerende redskaber til at evaluere centrale fiskeri-mæssige og økologiske data, parametre og indikatorer, der påvirker fiskebestande og fiske-rier, samt evaluere forvaltningsscenarier før de implementeres, med udgangspunkt i både biologiske og bio-økonomiske bæredygtighedskriterier lig princippet i en fly-simulator.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive udviklingen i økosystem- og fiskeribaserede forvaltningssystemer (og rådgivning) globalt og i EU samt deres konceptuelle metoder, modeller og institutionelle set-up.
  • Beskrive kompleksiteten i fiskeriforvaltning, beslutningstagningsprocesser og forvaltningstiltag i kontekst af forskellige mål og risici mth. forvaltningen af havet.
  • Redegøre for og diskutere forvaltningsmodeller, der beskriver de levende ressourcers dynamik afhængigt af fiskeriaktivitet, miljøpåvirkning og biologiske arts-interaktioner.
  • Anvende pilot-versioner af avancerede fiskeribaserede (1) og økosystembaserede (2) marine forvaltningsmodeller inkl. bio-økonomiske forvaltningsevalueringsværktøjer.
  • Estimere og evaluere fiskeriets indvirkning på bestande og det marine økosystem under forskellige forudsætninger vha. modellerne og forskellige beregningsmetoder.
  • Estimere og evaluere forskellige klimatiske faktorers indvirkning på bestands¬rekru¬t-tering, bestandsstørrelse og flådernes fiskerimuligheder med disse modeller og metoder.
  • Beskrive modellernes effektivitet og præcision ift. integreret evaluering af bestands- og flådedynamik samt ift. forskellige rådgivnings- og forvaltnings-scenarier.
  • Diskutere integreret økosystembaseret forvaltning omfattende flere bestande og fiskeriflåder samt interaktioner her imellem samt miljømæssige og klimamæssige drivkræfter.
  • Beskrive homogene fiskerier samt beregne flådespecifik fiskeridødelighed under hensyntagen til fiskerieffektivitet, -adfærd og –selektivitet ift. målarter og bifangstarter.
  • Evaluere bio-økonomiske effekter af miljø-variationer samt forskellige scenarier for forvaltingstiltag, forvaltningsstrategier og forvaltningssystemer før de indføres.

Kursusindhold:

Kurset tager udgangspunkt i en gennemgang af udviklingen i marine og fiskeri-forvaltningssystemer globalt og EU samt deres tilhørende modeller, rådgivning og institutionelle set-up. På den baggrund giver kurset praktisk erfaring med anvendelse af pilot-versioner af avancerede fiskeribaserede og økosystembaserede marine forvaltnings-modeller. Der gives metoder til at beskrive struktur og beregne fiskerieffektivitet hos fiskeriflåder, samt beskrive analysemetoder til identificering af internationale homogene flåder og fiskerier. Kurset giver den studerende grundlæggende værktøjer til at estimere og evaluere fiskeriets indvirkning på bestande og det marine økosystem under forskellige forudsætninger vha. modellerne og forskellige beregningsmetoder. Kurset vil overordnet give den studerende værktøjer til at evaluere bio-økonomiske og økologiske effekter af forskellige typer af og scenarier for forvaltingstiltag, forvaltningsstrategier og forvaltningssystemer før de indføres under hensyntagen til andre økosystempåvirkninger. Ydermere giver kurset metoder til at evaluere og diskutere integreret økosystembaseret og spatiel forvaltning omfattende flere bestande og fiskeriflåder både tværdisciplinært og tværsektoralt, hvor der tages hensyn til interaktioner imellem disse samt miljømæssige og klimamæssige drivkræfter for disse.

Litteraturhenvisninger:

Eksempler på grundbøger fra hvilke udvalgte kapitler vil blive anvendt:
1) Motos & Wilson (eds.). 2006. The Knowledge Base for Fisheries Management. Devel. Aquacult. Fish. Sci. 36. ELSEVIER,
2) Pitcher et al. (eds). 1998. Reinventing Fisheries Management. Fish and Fisheries Series. KLUWER AP.,
3) Bianchi & Skjoldal (eds). 2008. Ecosystem Approach to Fisheries,
4) Charles (2001). Sustainable Fishery Systems. BLACKWELL.,
5) Hauge & Wilson (eds.). 2009. Comparative Evaluations of Innovative Fisheries Ma-nagement. SPRINGER,,og
6) FAO Technical Reports: Guidelines for Respon¬sible Fisheries Management 4, Vol. 1 (1997) og vol. 2 Ecosystem Approach to Fisheries Management (2003), og vol. 424: Cochrane (ed) 2002. A fishery manager’s guidebook.

Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk

Kursusansvarlig:

J. Rasmus Nielsen , Tlf. (+45) 3588 3381 , rn@aqua.dtu.dk
Clara Ulrich , Tlf. (+45) 3588 3395 , clu@aqua.dtu.dk

Institut:

25 Institut for Akvatiske Ressourcer

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 29. april, 2014