Deltagelse i mindre forskningsprojekt. Projektet vil enten være
primært eksperimenterende eller computerbaseret og vil i begge
tilfælde inddrage litteratursøgning.
Gennem det at arbejde med et konkret forskningsprojekt i
laboratoriet, vil den studerende få eksponering til den virkelige
forskning. Den studerende vil få opdateret viden på det konkrete
projektområde og vil være med til at designe banebrydende
forskningsspørgsmål. På baggrund af de formulerede spørgsmål, vil
den studerende lære at bruge teknikker til at håndtere disse. Vi
vil kunne være vært for tre studerende til dette kursus. Hver
studerende vil arbejde på sin vinkel mod et fælles mål. De
studerende vil opleve fordelene ved interaktion og diskussion med
henblik på at opnå højere resultater og samtidig få indblik i
forskellige andre projekter og dermed få en forståelse af systemet
som helhed.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
at hente videnskabelig litteratur effektivt
at indsamle nødvendige oplysninger fra den videnskabelige
litteratur
at forstå udformningen af et forskningsprojekt
at udføre den specifikke teknik valgt til at besvare de hermed
forbundne spørgsmål
at kommunikere resultater, problemer og ideer til medstuderende
og vejledere
at skrive en god rapport om rationale og resultaterne af et
forskningsprojekt
at identificere videnskabeligt relevante spørgsmål
at lære om et særligt aspekt inden for grundlæggende
immunologisk forskning
Kursusindhold:
Alle projekter vil fokusere på den transkriptionelle regulering af
dendritiske celler, de vigtigste patogengenkendende celler i
immunsystemet. Mens flere transkriptionsfaktorer er kendt for at
være af afgørende betydning for specifikke aspekter i den
dendritiske celleudvikling og funktion, er de genetiske mål og
virkemåder uklare. Vi vil bruge forskellige metoder, der fører til
forskellige oplysninger om en af disse transkriptionsfaktorer og
rekonstruere dens indvirkning på betydningen af den dendritiske
cellebiologi. Den endelige rapport vil blive skrevet af de
studerende i fællesskab, hvor hver studerende bidrager med deres
opnåede viden.