Kurset vil bestå af en kombination mellem gruppearbejde
resulterende i en rapport, med faglig støttende klasseundervisning
og øvelser i anvendelse af matematisk baserede vurderings og
modellerings metoder indenfor analyse af risiko i
fødevareproduktion og for forbruger.
Overordnet skal de studerende forstå og fortolke resultater fra
risiko analyser udført i relation til fødevareproduktion, samt
udnytte resultaterne til at tage beslutninger forbedre sikkerheden
i et fødevareprodukt. De studerende skal være i stand til at
identificere potentielle hazards i et fødevareprodukt. Endvidere
skal de studerende kunne evaluerer kvaliteten af internationale
risikovurderinger der ligger til grund for beslutninger og
lovgivning. De skal specielt være i stand til at vurdere
usikkerheder ved de data der ligger til grund for
risikovurderinger. Baseret på denne viden, skal de kunne vurdere
hvor i produktionsledet der er mest relevant at reducere pågældende
risiko for forbrugerne. Efter kurset skal de studerende være i
stand til, ved brug af konceptet risikoanalyse og risikovurdering,
at designe simple modeller for vurdering af risiko relateret til et
fødevareprodukt, samt gennemføre helt basale
risikovurderinger.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
analysere fødevaresikkerhedsrelaterede problemstillinger
indenfor fødevareproduktionen samt formulere de spørgsmål der skal
besvares ved brug af risikoanalyse
beskrive elementerne i risikoanalyse og risikovurdering
identificere kemiske og mikrobiologiske hazards i en fødevarer,
samt hvordan man sammenligner de sundhedsmæssige konsekvenser ved
forskellige hazards
analysere en fødevareprodukts sikkerhed ud fra konceptet
jord-til-bord-til-forbruger
Udføre en systematisk vurdering af hvordan forskellige step i
en produktionslinje påvirker mængden kemisk og mikrobiologisk
hazard i fødevaren
designe prøveudtagning således at resultaterne kan danne
grundlag for en risikovurdering
bedømme data fra forskellige steder i produktionslinjen og
gennemføre kvalitative og kvantitative estimeringer af hvor meget
forbrugerne bliver eksponeret for
kombinere data fra eksponering og hazard’s karakter, for at
derigennem vurdere de sundhedsmæssige konsekvenser for forbruger –
risiko karakterisering
analysere usikkerheder i data og hvordan denne usikkerhed
inaarbejdes i risikovurderinger
analysere hvordan usikkerheder inddrages i
beslutningssprocesser (risikohåndtering)
syntetisere en skriftlig og mundtlig afrapportering af
risikoanalyser
diskutere ligheder og forskelle mellem toksikologisk og
mikrobiologisk risiko analyse
Kursusindhold:
Kurset udbydes på 6. semester af diplomuddannelse i Fødevareanalyse
og er opbygget baseret på CDIO principperne(Conceive (Forstå),
Design, Implement (Indføre) and Operate (Udføre)). I dette kursus
skal de studerende, arbejde med fødevaresikkerhedsproblemstillinger
og lære at anvende de forskellige elementer indenfor risikoanalyse.
Baseret på en kombination af arbejde i mindre grupper, fagligt
støttende klasseundervisning og virksomhedsbesøg, skal de
studerende gennemføre simple risikovurderinger i overensstemmelse
med internationale retningslinjer. I tre ugers perioden skal de
studerende udarbejde risikovurderinger af simple konkrete
problemstillinger. Disse risikovurderinger afrapporteres både
mundtligt og skriftligt. Endvidere skal de studerende kunne
identificere hvilken data der er nødvending at indsamle for at
kunne vurdere risikoen for forbrugerne. De studerende skal arbejde
med teoretiske case-studies der efterligner fødevarer der
produceres i fødevareindustrien, som for eksempel røget laks og
spegepølse. På baggrund af kendskab til ingredienser og
produktionsprocesser skal de studerende gennemføre en vurdering af
fødevaresikkerheden for forbrugerne, samt tage en velbegrundet
beslutning hvorvidt og hvordan produktet kan gøres sikrere.
Bemærkninger:
Kurset henvender sig til diplomingeniør studerende