Formålet med kurset er, at gøre de studerende i stand til at tage
kvalificeret stilling til ikke veldefinerede
fødevareproblemstillinger efter problemidentifikation og
problemanalyse. Analyse og identifikation skal baseres på et
grundige litteraturstudier og kildekritik.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
foretage en problemidentifikation af ikke veldefinerede
opgaver
foretage en problemanalyse af dårligt afgrænsede opgaver
gennemføre litteraturstudier
samarbejde effektivt i heterogene grupper
identificere og prioritere problemer af almen samfundsmæssig
betydning indenfor fødevareområdet
vurdere fødevarers betydning i Danmark
præsentere resultatet af en undersøgelse skriftligt
præsentere resultatet af en undersøgelse
mundtligt
Kursusindhold:
Baseret på aktuelle fødevarerelaterede emner gennemføres i en
indføring i problemafgrænsning, -analyse og -identifikation. Der
gennemføres litteraturundersøgelser og problemernes samfundsmæssige
betydning vurderes. Resultaterne præsenteres skriftligt og
mundtligt, idet de studerende skal komme med kritik af andres
analyser/forslag. Opgaverne løses i grupper på 3 - 5 studerende.
Eksempler på emner kan være: klimavenlig kost, funktionelle
fødevarer, mærkning og anprisning af fødevarer, prøveudtagning og
undersøgelse af fødevarer, GMO, udbrudsundersøgelse.
Bemærkninger:
Så vidt muligt indledes et forløb med introducerende forelæsninger
evt. ved gæsteforelæsere.
Kurset er obligatorisk for diplomingeniør, fødevareanalyse