Forelæsninger og klasseøvelser sammen med 13132. Selvstudier og
artikelskrivning. Fire hjemmeopgaver i forbindelse med de emner,
der undervises i på første del af kurset og et afsluttende projekt
i tilknytning til anden del af kurset. Det afsluttende projekt skal
handle om et emne valgt af den studerende og kræver, at den
studerende gennemfører et kort videnskabeligt forskningsprojekt (3
mdr.) Projektet skal munde ud i en videnskabelig eller
praktisk-orienteret artikel på et acceptabelt niveau.
Kursets overordnede mål er at udvikle ekspertise på højeste niveau
om metoder til strategisk kollektiv trafikplanlægning, der
understøttes af indgående teknisk viden og ekspertvurderinger.
Målet søges nået ved at give de studerende et dybtgående kendskab
til de nyeste metoder og modeller til kollektiv trafikplanlægning,
ved at fremme kritisk og kreativ planlægning og ved at diskutere
værdier og lederskab i forbindelse med kollektiv
trafikplanlægning.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Anvende "six element"-metoden til design af kollektiv
transportsystem.
Udforme køreplaner for synkroniserede kollektive
transportnetværk.
Foretage en samfundsøkonomisk vurdering af kollektive
transportprojekter.
Identificere udfordringer og kreative løsninger i forbindelse
med bæredygtig kollektiv trafikplanlægning, drift og
implementering.
Foretage peer-review af artikler om kollektiv
trafikplanlægning.
Foretage kritisk bedømmelse af processerne i forbindelse med
kollektiv trafikplanlægning.
Vurdere, analysere og fremlægge videnskabelige spørgsmål på
vidensfronten inden for kollektiv trafikplanlægning.
Vise lederevner og fremsynethed i forbindelse med kollektiv
trafikplanlægning.
Kursusindhold:
Første del af kurset giver en dybtgående forståelse for de nyeste
og mest innovative metoder og modeller til praktisk
transportplanlægning på systemniveau. Forelæsningerne i første del
af kurset fokuserer på køretøjsplanlægning, flådestyring og
systemvurdering med henblik på servicekvalitetsstandarder. Anden
del af kurset fokuserer på særlige spørgsmål i forbindelse med
moderne kollektiv transportplanlægning: hurtige busomstigninger,
deregulering og privatisering, sikkerhed og
omstruktureringsprojekter vedrørende den kollektive transport.
Diskussion af udfordringer og kreative løsninger i forbindelse med
planlægning, gennemførelse og drift er en vigtig del af kurset.
Anden del af kurset vil desuden indeholde korte klasseøvelser i
begyndelsen af hver time for at udvikle de studerendes
lederevner.
Litteraturhenvisninger:
Ceder, Avishai (2007). Public transport planning and operation:
Theory, modeling and practice, 1st edition. Elsevier, Amsterdam.
Obligatorisk læsning af ældre og nye artikler for at opnå et højt
forståelsesniveau.
Bemærkninger:
Det afsluttende projekt skal munde ud i en videnskabelig eller
praktisk-orienteret artikel på et acceptabelt niveau, der kan
indsendes til Trafikdage på Aalborg Universitet.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk