At give de studerende indsigt i operationel og real-tidsplanlægning
inden for transportsektoren. De studerende vil lære om de
planlægningssituationer, der opstår i forbindelse med planlægning
med en meget kort tidshorisont og hvilke krav, det stiller til de
modeller, der skal hjælpe i planlægningen. Det vil ske dels gennem
konkrete eksempler, dels ved en gennemgang af den forskning, der er
foretaget inden for området. De studerende vil efterfølgende være i
stand til at identificere problemstillinger ved operationel
planlægning og de forhold, der gør sig gældende ved udvikling af
optimeringsmodeller hertil.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Klassificere et transportplanlægningsproblem som værende
strategisk, taktisk eller operationelt
Analysere planlægningsprocesserne i et operationelt
transportplanlægningsproblem og kunne identificere flaskehalse
Specificere krav til optimeringsmetoder til operationelle
transportplanlægningsproblemer med særligt fokus på løsningstid og
data
Vælge passende optimeringsbaserede metoder til operationelle
transportplanlægningsproblemer under hensyntagen til den opstillede
kravspecifikation
Forklare forskellene mellem deterministiske og stokastiske
såvel som statiske og dynamiske (real-time)
distributionsplanlægningsproblemer
Designe en simpel metode til løsning af et dynamisk (real-time)
distributionsplanlægningsproblem
Forklare og anvende metoder til at finde begrænsninger for
dynamiske (real-time) distributionsplanlægningsproblemer.
Analysere forskellen og vælge mellem konkurrerende strategier
for reoptimering af dynamiske (real-time)
distributionsplanlægningsproblemer
Kursusindhold:
Real-time distributionssystemer som f.eks. dynamisk
ruteplanlægning. Dispatchsystemer for busser, lastbiler, ambulancer
osv. Behovsstyret transport inden for kollektiv trafik.
Undervisningen vil dels blive baseret på konkrete eksempler på
implementeringer, dels på problemstillinger eksemplificeret gennem
gæsteforelæsninger fra erhvervslivet. Der forventes en aktiv
deltagelse fra de studerende eksempelvis gennem præsentation af
videnskabelige artikler inden for området samt i gruppe arbejde.
Dette skal danne basis for en diskussion omkring de innovative
perspektiver i implementeringen af de udviklede modeller i de
konkrete problemstillinger.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk