Kurset sigter på at give de studerende en forståelse af de
grundlæggende principper og værktøjer som anvendes indenfor
miljøledelse og regulering, med særlig vægt på videnskabelig
usikkerhed og de etiske udfordringer som er forbundet med nutidens
miljømæssige dilemmaer. Undervisningsformen er tværfaglig og har
til formål at udvide de studerendes syn på samfundets
miljøudfordringer, såsom øget brug af teknologi,
ressourceudvinding, klimatilpasning.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beskrive grundlæggende etiske teorier og anvendt miljømæssige
etiske principper
Diskutere forskellige tilgange til miljøledelse, regulering og
beslutningsstøtte
Skelne mellem de etiske og miljømæssige etiske teorier og
forvaltningsmæssige tilgange
Reflektere over miljøspørgsmål med baggrund i forskellige
etiske teorier
Demonstrere hvordan bestemte udvalgte scenarier kan påvirke
menneskers sundhed og / eller miljøet
Debattere de sociale og etiske konsekvenser af udvalgte
scenarier for forskellige interessenter
Analysere usikkerheder og risici i komplekse
miljøspørgsmål
Formulér en forordning og strategi for at klare de
identificerede miljøspørgsmål
Skrive et udkast til en videnskabelig artikel om et
miljømæssigt problem med relevante fakta, en analyse af problemerne
og løsninger og politiske anbefalinger
Kursusindhold:
Grundlæggende principper for miljøledelse: Command and control,
konsensus, økonomiske redskaber, CSR og etik. Grundlæggende teori
om etik, vægt på miljøetik. Introduktion til Impact Assessment
(dvs. miljøøkonomi), DPSIR analyse, Stakeholder analyse og
Teknologivurdering. Analyse af lovgivningsmæssige muligheder, når
det kommer til wicked problems, nuværende miljøproblemers rolle i
samfundet, etik, filosofi, videnskab og teknik. Determinisme,
usikkerhed , uvidenhed og ubestemthed. Tekniske og kemiske
risikostyring. Forsigtighedsprincippet. Ingeniørens rolle som
specialist, når det kommer til sociale, miljømæssige og etiske
dilemmaer. Fortolkning af bæredygtighed, moral community og fælles
versus opportunistiske individuelle behov. Hvordan man skriver en
videnskabelig artikel. Udvikling af politiske anbefalinger.
Litteraturhenvisninger:
Diverse rapporter, bogkapitler og videnskabelige artikler
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk