Projektarbejde i grupper, forelæsninger,
gæsteforelæsere
Kursets varighed:
3-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Obligatoriske forudsætninger:
Anbefalede forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Minimum 10
Overordnede kursusmål:
Det første mål er at forstå den store betydning af tilpasset
vandforsyning og sanitation i udviklingslande, hvor mangel kan
bevirke op til 80% af sygdomstilfældene i udviklingslande. Det
andet mål er at få indblik i de mulige ingeniørmæssige løsninger,
og at give et indblik i NGOers og internationale
hjælpeorganisationers arbejde
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beskrive nutidige udviklingsproblemer og muligheder, e.g.
helbred, landbrug, hjælpeorganisationer og NGO’ers indsats, og
ingeniørers roller
Indsamle data for helbreds og livsvilkår til brug i
kursusrapporteringen, herunder korrekt brug af kilder til viden og
citater
Anvende basale kundskaber i matematik, natur- og
ingeniørvidenskab til at foreslå mulige og tilpassede løsninger for
basal sanitation og vandforsyning i udviklingslande
Forklare basale koncepter, samt identificere og løse
miljøproblemer med vægt på landområder i udviklingslande
Arbejde i team for beskrivelse og i påkommende tilfælde foreslå
mulige løsninger til forbedring af levevilkår i landsbyer i
udviklinglande
Skitsere politiske og økonomiske aktører i succesfuld løsning
af udviklingsproblemer
Analysere og anvende litteratur om tilpasset teknik til
vandforsyning og sanitation
Relatere faktorer som helbred og socio-økonomiske forhold til
regioner uden tilstrækkelig vandforsyning og sanitation
Forsvare rapportindhold og konklusioner over for andre
kursusdeltagere
Konkludere at livslang læring er nødvendig til forståelse af
den nødvendige proces i udviklingen af fattige
nationer
Kursusindhold:
Kurset indeholder to blokke: at vælge og designe lavteknologiske
forbedringer af vandforsyning og sanitet baseret på en analyse af
de lokale levevilkår, og at designe et projekt som kan implementere
forbedringerne.
I den første blok karakteriseres sociale vilkår som helbred,
sociale og kulturelle forhold, de lokale økonomiske muligheder,
samt de topografiske og geologiske forhold der kan have betydning
for mulige løsninger. Udfra dette udvælges og tilpasses relevante
tekniske løsninger for at skaffe vandforsyning og sanitet, der er
tilpasset de lokale forhold i en konkret landsby i Afrika, Asien,
eller Latin-Amerika.
I den anden blok skitseres et udviklingsprojekt, som f.eks. redegør
for projektkomponenter, rækkefølge, ressource, organisation,
strategi og budget. Dette former sig som en ansøgning om et NGO
projekt.
Hver gruppe med 4-5 studerende med internationalt blandet baggrund
arbejder dynamisk og med et problemorienteret projekt. Begge
rapporter præsenteres mundtligt i plenum og afleveres til
bedømmelse.
Bemærkninger:
Kan tages på enhvert tidspunkt i studieforløbet, men kun i
januar-perioden
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk