At give en indføring i grundlæggende definitioner, termer,
principper og metoder til vurdering af kemisk stoffers skæbne og
effekt i miljøet herunder miljørisikovurdering af kemiske stoffer.
Redskaber til bedømmelse af skæbne og effekter af kemikalier i
miljøet udgør en central del af kurset.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Definere og beskrive basale begreber og termer i
miljørisikovurderingen
Fortolke fysisk-kemiske og økotoksikologiske data for
kemikalier i relation til henholdsvis miljømæssig skæbne og
miljøfare
Foretage enkle kvantitative beregninger af stoffers skæbne i
miljøet
Indsamle relevante data vedr. kemikaliers miljømæssige skæbne
og effekter fra bl.a. internet og databaser
Klassificere kemikalier i overensstemmelse med regulatoriske
retningslinier for risikovurdering
Summere og evaluere litteraturdata i miljøprofiler af organiske
kemikalier
Planlægge og gennemføre et projekt herunder formulere
hypoteser
Skrive en teknisk rapport, hvor teorien anvendes på et
realistisk miljøproblem med kemikalier, inklusive at trække
konklusioner og foretage kildehenvisninger og citationer
-
-
-
-
Kursusindhold:
Miljøkemi karakteriseres som læren om kemiske stoffers transport,
fordeling og omsætning i det ydre miljø (engelsk: Chemical Fate).
Hovedvægten i kurset lægges på miljøkarakterisering af organiske
kemiske stoffer, idet der tages udgangspunkt i EU´s koncept for
risikovurdering af kemikalier. Kurset behandler centrale
miljøkemiske processer i vand, jord og luft, bl.a. bionedbrydning,
hydrolyse, fotolyse, sorption, fordampning og bioakkumulering.
Processerne relateres til stoffernes fysisk-kemiske egenskaber og
struktur samt til karakteristika for det betragtede scenarie og
medie. Herudover behandles stoffernes miljøeffekter, idet
grundlaget for tilvejebringelse af data og datavurdering gennemgås.
Skæbne- og effektdata (Eng. Fate and effects) for kemiske stoffer
gennemgås og deres anvendelse til farligheds- og risikovurderinger
er et centralt emne i undervisningen. Datasøgning er ligeledes en
vigtig del af kurset, idet det anses for vigtigt at være i stand
til hurtigt at finde relevante oplyninger om kemiske stoffer og
dernæst anvende den opnåede viden fra kurset til i en kritisk
situation at vurdere, hvor farligt det pågældende stof er for natur
og organismer. Kurset afsluttes med en skriftlig rapport, der tager
udgangspunkt i en realistisk situation.