Fagprojektet bringer viden, redskaber og metoder fra uddannelsens
første semestre i anvendelse i forhold til at udføre et realistisk
projekt. Kvantitative krav danner rammerne for projektet, som
udvikles under hensyntagen til arkitektoniske intentioner.
Fagprojektet gennemføres som et tværfagligt projekt og indøver
selvstændighed i opsøgning, bearbejdning og vurdering af
informationer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Udforme en bygning frem til projekteringsniveau.
Forstå og fastholde en arkitektonisk intention gennem flere
udviklingsfaser af projektet
Anvende tidligere opnået viden til formulering, undersøgelse og
løsning af relevante problemstillinger/funktionskrav
Identificere effekten af forskellige løsningsforslag i forhold
til bymæssige forhold omkring den pågældende bygning samt den
arkitektoniske kvalitet inde og ude.
Anvende beregningemetoder for energi, indeklima og bærende
konstruktioner aktivt i en design process
Arbejde integreret med indeklimakvalitet som parameter.
Arbejde tværfagligt via BIM
Organisere og gennemføre projekter som gruppearbejde med
multidisciplinær deltagelse
Fremskaffe og udvælge relevante informationer
Kommunikere projektforslaget både konceptuelt i diagrammer,
fysiske modeller og via BIM modeller.
Kursusindhold:
Kurset er i 13-ugersperioden organiseret omkring lektioner,
workshops og designopgaver.
I 3-ugersperioden udarbejdes et færdigt projektforslag til et
byggeri. I kurset anvendendes designteori og beregningsmetoder som
redskab i en designproces hvor arkitektur, indeklima, konstruktion
og energi skal indgå i en helhed.
Bemærkninger:
Kurset er for studerende på bachelorlinien
"Bygningsdesign".
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk