Projektopgaver, fremlæggelser og forelæsninger. Opgaver og
fremlæggelser udføres i små grupper.
Kursets varighed:
13-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Anbefalede forudsætninger:
Overordnede kursusmål:
Det er kursets mål at opøve færdigheder i konstruktionsdesign
herunder teori forståelse, statisk opførsel og computerberegning,
samt at give de studerende strategier og metoder til at designe
konstruktioner på grundlag af deres faglige forudsætninger og
kendskab til vekselvirkning mellem teori, eksperiment og
praksis.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Analysere og beskrive den statiske virkemåde af simple rumlige
systemer opbygget af de mest grundlæggende plane konstruktive
elementer og systemer
Analysere og beskrive den statiske virkemåde af de mest
grundlæggende rumlige konstruktive systemer og elementer
Anvende lineær elastiske 3D computermodeller til analyse af
rammekonstruktioner
Anvende lineær elastiske 3D computermodeller til analyse af
plade-, skive- og skalkonstruktioner
Beskrive minimalkonstruktions egenskaber og på denne baggrund
udforme materialeøkonomiske konstruktive løsninger
Opbygge simple statiske modeller og overslagsdimensionere på
grundlag af disse
Stille kvalificerede forslag til konstruktive løsninger
Overveje konceptuelle muligheder og begrænsninger i forbindelse
med en given arkitektonisk teknisk konstruktiv opgave
Fremlægge og beskrive det statiske system for et blandet
ikke-teknisk og teknisk publikum
Kursusindhold:
Det faglige indhold er fordelt på projektopgaver, præsentationer og
forelæsninger, omhandlende design og analyse af konstruktioner med
forskellige bindinger. Der fokuseres på design og analyse af
konstruktioner og på at udvikle overordnede konstruktive koncepter,
samt på forskellige forudsætningers indflydelse på
konstruktionernes udformning. Projektopgaverne tilrettelægges med
henblik på at gøre de studerende i stand til at fremlægge forslag
til løsning af konstruktionsmæssige problemstillinger med
varierende præmisser.