2014/2015

11953 Baggrund for architectural engineering 1

Engelsk titel:

Theory and Practice of Architectural Engineering 1

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Diplomingeniør
 

Skemaplacering:

F5A (ons 8-12)

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Forelæsning, klasseundervisning/​seminar, gruppearbejde, ekskursioner

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med underviser, Aftales med underviser

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

11915

Pointspærring:

Obligatoriske forudsætninger:

Anbefalede forudsætninger:

Overordnede kursusmål:

Viden fra Uddannelsesretningens redskabsfag samt teknologiske fag perspektiveres og anvendes i designprojekter og case studies.
Teknologihistorie, arkitekturteori og arkitekturhistorie, samt videnskabsteori anskues som et designmetodisk reservoir, som kan anvendes i studerendes egne design projekter. Informationssøgning, kommunikation- og rapportskrivning øves.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Genkende vigtigste arkitekturretninger fra det 20. århundrede og benævne vigtigste arkitekturværker og arkitekter fra det 20. århundrede
  • Gengive hovedtræk af byggeteknikkens historie (teknologishistorie) fra 1750 til 2000 og genkende vigtigste ingeniørværker (i teknologihistorisk regi) i perioden 1750-2000
  • Afkode ingeniørmæssige koncepter ud fra værkanalyse og litteratur og præsentere det i model og rapport.
  • Afkode arkitektoniske koncepter og præsentere dem i model og rapportform.
  • Forstå en eksisterende bygnings arkitektoniske, kontekstuelle og konstruktionsmæssige ideer og demonstrere det i en model og i en rapport.
  • Genkalde sig fundamentale videnskabsteoretiske principper, samt grundlæggende regler for rapportskrivning og litteratursøgning
  • Konstruere en arkitekturmodel ud fra konstruktionstegninger (plan, snit og opstalt). Kommunikere et designprincip klart både hvad angår rum og teknik
  • Udlede designprincipper ud fra analyse af et byggemateriale, et konstruktionsprincip og et klima/energi princip
  • Designe på baggrund af et designprincip.
  • kendskab til eksperimentelt arbejde
  • kende fagets informationsstrukturer og bruge fagrelevante informationskilder og opstille en litteraturliste på korrekt form
  • overskue og prioritere mange opgaver

Kursusindhold:

Kurset er opdelt i flere øvelses forløb, som alle indeholder både en analysedel og et designprojekt
1: Arkitekturhistorie/​arkitekturteori
2: Tektonik/byggeskik
3: Architectural Engineering som design tradition
4: Klima/energi Forelæsninger danner baggrund for diskussion af læst litteratur og perspektiverer/indleder den kommende uges litteraturlæsning.
Vejledning ved tegnebordene (+forelæsninger) udgør undervisningen i at kunne arbejde med koncepter og design.
Studerende vejledes i at bruge gruppearbejde aktivt og effektivt både i forhold til at diskutere og forstå viden og i forhold til at designe.
Mundtlige offentlige præsentationer og gennemgange af designprojekter og rapporter er en central undervisningssituation.
Ekskursioner konkretiserer forelæsninger og studerendes litteraturstudier.

Litteraturhenvisninger:

Addis, Bill 3000 years of design engineering
-Colquhoun Alan, Modern Architecture, Oxford 2002, isbn: 0-19-284226-9
-Cornell Elias, Byggnadstekniken, Stockholm 1997, isbn 91-85194-13-1

Kursusansvarlig:

Lotte Bjerregaard Jensen , Lyngby Campus, Bygning 118, Tlf. (+45) 4525 1682 , lbj@byg.dtu.dk

Institut:

11 Institut for Byggeri og Anlæg

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 07. april, 2015