F2B (tors 8-12) og Juni
fra forår 2016 ændres kurset til at være på 10 ects og have fokus
på energirenovering, her tilføjes underviser yderlig.
Undervisningens placering:
Campus Lyngby
Undervisningsform:
I kurset udføres et designprojekt som understøttes af
programmer til dynamisk simulering af bygningers indeklima og
energibehov. Kurset giver deltagerne grundlæggende forståelse af
bygningen som kompleks helhed af teknologiske, funktionelle og
æstetiske problemstillinger, der skal løses i forbindelse med et
konkret og aktuelt byggeprojekt.
I Kursets Designprojekt anvendes konklusioner af eksakte analytiske
programmer som basis for valg af optimale designløsninger
i en kontinuerlig evaluering af procesen.
Kurset sætter fokus på innovativ procesforståelse, der udvikler de
studerendes faglige kvalifikationer for helhedsorienteret at indgå
i arbejdsprocesser, der løser konkrete ingeniørmæssige problemer.
Kurset giver deltagerne grundlæggende forståelse af bygningen som
kompleks helhed af teknologiske, funktionelle
og æstetiske problemstillinger, der skal løses i forbindelse med et
konkret og aktuelt byggeprojekt, der inkluderer kontekst.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Definere og argumentere for projektets overordnede
arkitektoniske koncept
designe skitsemæssige udkast til aktuel byggemne som grundlag
for undersøgelser.
Fastlægge bygningens præcise funktionelle program
Analysere og udvælge de overordnede konstruktive
principper
Identificere velegnede byggematerialer i forhold til de
ønskelige virkninger
Integrere viden om indeklima og energi i en design process
anvende programmer til dynamisk simulering af bygningers
indeklima og energibehov i design proces
Organisere og evaluere samarbejdet i gruppen
Tilrettelægge en visualisering af projektet: logisk opbygget
ophængningsplan, model, PowerPoint, mundtlig forelæggelse
Designe en 3D-model og evt. udarbejde en animation af
projektet, der samler og tydeliggør forslagets komplekse
helhed
kan umiddelbart selvstændigt benytte sine falige kompetencer
ved løsning af praktiske ingeniørmæssige problemer
dokumentere sit arbejde om viden om designprocesser og
anvendelsen af kreativ og kritisk tænkning på udviklingsarbejde og
innovative processer
Kursusindhold:
Forelæsninger: Om integrerede designprocesser i teori og praksis,
om lavenergi byggeri, om æstetik og proces.
Ved forelæsningerne gennemgås kursets metoder og redskaber, såvel
som den bagvedliggende teori.
Projekt: Projektet udarbejdes under lærervejledning.
På tegnesalen: Der skal udarbejdes et færdigt forslag til en
bygning med plan, snit og opstalter i 1:100/1:50. De energimæssige
principper for bygninger skal vises, således at man forstår,
hvordan de er tænkt i sammenhæng.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk