Målet med kurset er at sætte dig i stand til at arbejde
selvstændigt og tværfagligt med komponentdesign i forhold til
indhold, metode og kommunkation, herunder at du kan skabe syntese
mellem et komplekst sæt af parametre i et integreret holistisk og
iterativt designforløb. Vi arbejder i kurset med de kunstneriske
metoder, med håndens arbejde, koblet med de tekniske og de
teoretiske. I skal tænke, men også smage på design.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Agere som selvstændig komponentdesigner
Skabe syntese mellem tværfaglige discipliner
Håndtere flere metoder i sin tilgang til designløsninger
Kommunikere og være brodanner i tværfaglige teams
Planlægge produktionsforløb fra ide til realisering, herunder
udarbejde formværktøjer
Planlægge en komponents liv fra ide til bortskaffelse og evt.
genanvendelse
Udarbejde en designmanual til producenten
Lave en procesrapport
Udnytte fysiske modeller som en aktiv del af
designarbejdet.
Kursusindhold:
Der vil være én hovedopgave og en række delopgaver relateret til
denne, hvor konkrete designaspekter og designværktøjer afprøves.
Hovedopgaven går ud på at udvikle og designe en bygningsrelateret
komponent.
I 2015 vil det være design af facade-møbler relateret til
materialer som beton, glaseret beton eller ler.
Litteraturhenvisninger:
Bache, Anja, Margrethe,(2014), Questioning material, Design in a
broad Perspective, Specific ceramic Glazed Concrete, Art,
Architecture, design, craft , material and process
technology, Polyteknisk Forlag, 276 sider, engelsk, Kongens Lyngby
Bundgaard, Charlotte, 2007, MONTAGE REVISITED,Rethinking
industrialised architecture, Arkitektens Forlag
Zumthor, Peter, Oktober 2005, Atmospheres, Archictectural
Environments Sur -
rounding Objects, Birkhauser, Berlin, Forord og interview, Birgitte
Labs Ehlert
Bemærkninger:
Kurset er et generelt kompetencegivende i bygningsdesign
kandidatuddannelsen. Det erstatter de tidligere semesterprojekter
19001 og 19002.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk