2014/2015

11521 Bæredygtig Urbanisering ud fra et praktisk perspektiv

Engelsk titel:

Sustainable Urbanization from a practical case perspective

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Kandidat
Ph.d.
Kurset udbydes under åben uddannelse
 

Skemaplacering:

August

Undervisningens placering:

Kurset afvikles i samarbejde med CBS.

Undervisningsform:

De studerende vil blive inddelt i tværinstitutionelle teams for at identificere og analysere komplekse urbane udfordringer, som erhvervslivet, lokale myndigheder og borgere står over for.
Følgende undervisningsformer vil blive taget i anvendelse:
med
• Forelæsninger
• Seminarer
• Gruppearbejde
• Feltarbejde og interview
• Læsning tildelt litteratur

Kursets varighed:

3-uger

Eksamensplacering:

Umiddelbart efter undervisningen (3-ugers-kursus)

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Deltagerbegrænsning:

Minimum 16

Overordnede kursusmål:

Byerne bliver en stadig mere magtfuld faktor at regne med i både erhvervslivet og samfundet som helhed. Talrige virksomheder reagerer på de stigende krav fra borgerne og lokale bystyrer med hensyn til alt fra hurtigt omsættelige forbrugsvarer til boliger, infrastruktur og energi. Der er behov for at betragte bæredygtig urbanisering ud fra et tværdisciplinært perspektiv. Således vil de studerende skulle at engagere sig i gruppearbejde med medstuderende fra andre master-uddannelser og universiteter. Målet er at præsentere både et bredt overblik over området og hjælpe de studerende med at fremme deres egne projekter.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Identificere og analysere komplekse urbane udfordringer, som virksomheder står over for i forhold til lokale myndigheder og borgere
  • Vurdere nye teknologier og modeller for bæredygtig forandring
  • Skabe forbindelse mellem teknologiske state-of-the-art løsninger og disses anvendelse i en planmæssig, kommerciel og brugerrelateret sammenhæng
  • Identificere aktører, netværk og indbyrdes afhængigheder i det udfordrede urbane miljø
  • Vurdere omfang af mulige løsninger, der kan afhjælpe den valgte urbane udfordring
  • Vurdere anvendelighed af mulige løsninger, der kan afhjælpe den valgte urbane udfordring
  • Afdække potentielle innovative forretningsmuligheder der kan medvirke til at tackle den valgte urbane udfordring
  • Arbejde sammen med førende virksomheder, der aktivt søger at gennemføre varige ændringer i byerne

Kursusindhold:

De studerende bliver bedt om at vælge en urban udfordring og håndtere denne ud fra flere perspektiver, herunder som en forretning, som en lokal regering og som borger. For eksempel, hvordan kan regenerering i et socialt belastet kvarter, så som Mjølnerparken, skabe nye forretningsmuligheder og sociale ydelser der har værdi for såvel bystyret som for den enkelte borger? Hvordan kan virksomheder tackle de pluralistiske udfordringer, der er at finde i belastede kvarterer? Hvilken fremgangsmåder kan virksomheder benytte for at tilpasse sig?

En anden sag, der vil blive præsenteret, er et samarbejde mellem non-profit organisationer, det lokale bystyre og virksomheder. Hvordan kan NGO'er vinde legitimitet og indflydelse hos myndighederne? Hvordan kan NGO'er definere den politiske dagsorden for byerne? Hvilke bånd er der mellem NGO'er og virksomheder i byer?

Case studier. I løbet af kurset vil de studerende blive præsenteret for et udvalg af sager fra «real-life", herunder:
• Pilotmodel for bæredygtig levevis illustreret ved et casestudie af Roskilde Festival - ledet af prof. Esben Rahbek
• Bæredygtige byggesager - ledet af prof. Carsten Rode
• Regenerative byer illustreret ved University of British Columbia's campusser og deres initiativer på bæredygtighedsområdet - ledet af ph.d. stipendiat Kristjan Jespersen
• Danske eksempler på regenerering af et belastet bykvarter med kulturelt forskellige befolkningsgrupper, herunder hvilken rolle spiller bydelen i forhold til bystyret - ledet af Dr. Luise Noring

Vigtigste faglige discipliner:
• Bæredygtig urbanisering
• Kompleksitet, lokalisering og globalisering
• Klimaændringer og tilpasning i byerne
• Erhverv og politisk etik
• Urban ledelse
• Non-profit organisationer
• Business innovation og iværksætteri

Litteraturhenvisninger:

Bulkeley, H., Betsill, M. (2005), Rethinking sustainable cities: Multi-level governance and the 'urban' politics of climate change. Environmental Politics 14.
Bulkeley, H., Castan Broto, V. (2012), Government by experiment? Global cities and the governing of climate change. Transactions of the Institute of British Geographers.
Burch, S., Shaw, A. et al. (Forthcoming) Triggering transformative change: A development path approach to climate change response in communities. Climate Policy.
Frantzeskaki, N., Loorbach, D., Meadowcroft, J. (2012), Governing transitions to sustainability: transition management as a governance approach towards pursuing sustainability. International Journal of Sustainable Development 15.
Nevens, F., Frantzeskaki, N. et al. (2012), Urban Transition Labs: co-creating transformative action for sustainable cities. Journal of Cleaner Production.
Rode, Carsten (2012), Global Building Physics, Journal of Building Physics, 36(4).

Bemærkninger:

De DTU studerende skal arbejde i hold sammen med CBS studerende, der får 7,5 ECTS point for et 6 ugers forløb. De CBS studerende vil således fortsætte arbejdet, efter de DTU studerende har afsluttet deres del af gruppearbejdet, og de vil blive stillet over for udvidede rapporteringskrav, som er de DTU studerende uvedkommende.

Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk

Kursusansvarlig:

Luise Noring , ln.mp@cbs.dk
Carsten Rode , Lyngby Campus, Bygning 402, Tlf. (+45) 4525 1852 , car@byg.dtu.dk
Esben Rahbek , erp.ikl@cbs.dk
Kristjan Jespersen , kje.ikl@cbs.dk

Institut:

11 Institut for Byggeri og Anlæg

Ekstern samarbejdsinstitution:

CBS - Handelshøjskolen

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 07. april, 2015