Den studerende får en forståelse af den rolle teknologien spiller
for udviklingen af samfund, økonomi og kultur fra oldtiden til i
dag – og hvilken rolle samfund, økonomi og kultur spiller for
udviklingen af teknologi. Gennem arbejdet med historien får den
studerende en større historisk bevidsthed, kritisk forståelse af
kildematerialer samt viden om grundlæggende teknologihistoriske
tilgange.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Identificere centrale perioder i teknologihistorien og de
fundamentale karakteristika i disse perioder
Eksemplificere elementer af de komplekse vekselvirknkninger
mellem teknologi, kultur, økonomi og samfund gennem tiden
Anvende historiske metoder og identificere hvilken
teknologihistorisk skole en metode tilhører
Hurtigt overskue store tekstmængder og identificere de centrale
argumenter i bøger og artikler om teknologihistorie
Identificere stærke og svage punkter i argumenter i
præsentation af historie
Formulere sammenhængen mellem fakta og fortolkning i en
historisk tekst
Anvende kilder, kildekritik og akademiske
referenceteknikker
Præsentere ovenstående i skriftlig og mundtlig fremstilling,
struktureret og med gode argumenter
Udvælge et teknisk relevant historisk emne til analyse i et
essay. Identificere vigtige spørgsmål til besvarelse. Udvælge og
kritisk sammenligne kilder relateret til emnet. Præsentere analysen
og konklusionen koncist.
Kursusindhold:
Du får en oversigt over teknologihistorien fra oldtiden til i dag
gennem forelæsninger, artikler, film, historiske artefakter,
studenterøvelser og -præsentationer samt ekskursioner til
udstillinger og historiske steder.
Dette suppleres med dybere analyse af generelle temaer som
forholdet mellem teknologi og naturvidenskab, hjemmets teknologi,
krig og teknologi, medicin og kroppen, foruden mere specifikke
temaer som f. eks. bioteknologi og kemisk industri. Emnekredsen
spænder vidt fra kraftkilder over arbejde og industri,
ressourcernes betydning for teknologien, teknologi- og
vidensoverførsel, systemdannelse og tekniske
innovationsprocesser.
Litteraturhenvisninger:
Thomas J. Misa, Leonardo to the Internet: Technology and Culture
from the Reanaissance to the Present. Xxii + 324 pp., illus,
tables. Baltimore: Johns Hopkins Press, 2004, ISBN-13:
978-0801878091.
Bemærkninger:
Dette kursus kræver evnen til at forstå komplicerede argumenter,
læse lange tekster og at præsentere dette på en avanceret måde
mundtligt og skriftligt. Det anbefales kun til studerende (1) der
er gode til engelsk eller (2) der er gode til dansk og som
samtidigt kan læse og forstå skriftlig eller mundtligt præsenteret
engelsk.