Juni
Januar
Kurset afholdes 4/6 til 26/6 2015 med rapport aflevering 26/6. Der
vil være undervisning 4/6 og 8/6-12/6 efterfulgt af en
projektperiode. I løbet af projektperioden vil der være gruppemøder
med en vejleder (den 16/6, 19/6 og 24/6).
Undervisningens placering:
Campus Lyngby
Undervisningsform:
Kurset har to dele. Først er der en uge med forelæsninger og
øvelser. Derefter en periode på to uger hvor deltagererne
analyserer egne data under supervision og afslutter med en rapport.
I projektperioden vil der være gruppemøder med vejlederen. Inden
den egentlige kursusstart vil der være en dag med introduktion til
den statistiske programpakke R.
Kursets varighed:
3-uger
Evalueringsform:
Bedømmelsesform:
Anbefalede forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Minimum 6 Maksimum: 30
Overordnede kursusmål:
At gøre deltagererne i stand til at lave en sædvanlig statistisk
analyse af egne data og relatere resultaterne til en praktisk
problemstilling. Deltagererne vil være i stand til at udføre
statistiske analyser ved hjælp af den statistiske programpakke
R.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Udføre deskriptive analyser, herunder box-plot, til at beskrive
data.
Generere en statistisk hypotese på baggrund af en praktisk
problemstilling.
Differentiere mellem statistiske metodevalg.
Opstille og anvende hyppigt anvendte statistiske
regressionsmodeller.
Udføre modelkontrol.
Udføre estimation og hypotesetest ved brug af hyppigt anvendte
statistiske modeller.
Fortolke resultaterne fra hyppigt anvendte statistiske
modeller, og relatere dem til problemstillingen.
Udføre simple statistiske analyser ved brug af R.
Fortolke output fra analyser i R.
Forholde sig kritisk til resultater fra statistiske
analyser.
Dokumentere og præsentere resultater i en skriftlig rapport til
personer uden statistisk baggrund.
Planlægge, udføre og afrapportere en simpel statistisk
analyse.
Kursusindhold:
Der vil blive undervist i basale statistiske metoder og begreber
for ph.d. studerende med vægt på anvendelser og fortolkningen af
resultater. Der indgår en større praktisk opgave, som tager
udgangspunkt i den ph.d. studerendes eget projekt og består i
planlægning, udførsel og afrapportering af en statistisk
analyse.
Litteraturhenvisninger:
Michael Crawley. (2005) Statistics An introduction using R.
Wiley