Deltagerne skal være i stand til at komme i gang med egen empirisk
forskning.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Oversigt over eksisterende empiriske metoder og deres
bidrag
Læs og forstå rapporter som er baseret på empirisk
forskning
Være i stand til kritisk vurdering empirisk forskning
Find ud, hvilke empiriske metoder passer til eget PhD/MSc
forskningsprojekt
anvende empiriske forskningsmetoder til eget projekt
planlægge kontrollerede eksperimenter og surveys
kør kontrollerede eksperimenter og surveys
evaluere kontrollerede eksperimenter og surveys
grundlæggende forståelse af R
grundlæggende forståelse af Statistik
simple analyser af kvantitative data ved hjælp af R
Præsentere empiriske resultæter
Kursusindhold:
- Oversigt
- Empirisk Paradigmer i Sammenligning
- Planlægning af empirisk forskning
- Udførelse af empiriske forskningsprojekter
- Analyse af empiriske data
- Præsentation af forskningsresultater
Udover foredrag og øvelser, forberede og præsentere de studerende
et lille forskningsprojekt i små grupper
Litteraturhenvisninger:
J. Lazar, J. H. Feng, H. Hochheiser: Research Methods in
Human-Computer Interaction. Wiley, 2010
C. Wohlin, P. Runeson, M. Höst, M.C. Ohlsson, B. Regnell, A.
Wesslén: Experimentation in Software Engineering: An Introduction.
Kluwer Academic Publishers, 2000
S. J. Taylor, R. Bogdan: Introduction to Qualitative Research
Methods. Wiley, 1984
Bemærkninger:
-
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk