2014/2015

02930 The Analysis of Sensory and Consumer Data

Kurset udbydes kun i ulige år.

Engelsk titel:

The Analysis of Sensory and Consumer Data

Sprog:

Point( ECTS )

2,5

Kursustype:

Ph.d.
Kandidat
Kurset udbydes under åben uddannelse
 

Skemaplacering:

Sommerkursus
Planlægges afholdt 17-21 August 2015.

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Forelæsninger og computerøvelser

Kursets varighed:

[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]

Evalueringsform:

Bedømmelsesform:

Anbefalede forudsætninger:

Deltagerbegrænsning:

Minimum 15

Overordnede kursusmål:

At forbedre evnen til at analysere human perception data. Nogle af de nyeste statistiske metoder bliver gennenmgået ved brug af open source softwaren R, ved brug af bla. R-pakkerne sensR, ordinal, SensMixed og lmerTest samt programmerne PanelCheck og ConsumerCheck.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Arbejde med R, Panelcheck og ConsumerCheck
  • Planlægge og analysere simple diskrimination og similaritets experimenter ved brug af sensR
  • Analysere replikerede diskriminationsdata
  • Udføre og forstå simpel Thurstonian modelling
  • Anvende mixed models på sensorisk profildata og forbrugerpræference data ved hjælp af PanelCheck og ComsumerCheck
  • Analysere sensorisk profildata med den nyeste skaleringskorretionsmetode (med R)
  • Bruge PanelCheck og ConsumerCheck til simple såvel som multivariate analyser (inclusive Tucker-1)
  • Bruge R-pakkerne lmerTest og SensMixed til at analysere non-standard data med mixede modeller
  • Analysere ordinal human perception data ved hjælp af R-pakken ordinal

Kursusindhold:

Course Main Topics Overview:

Monday: Simple discrimination using R (package sensR)
Tuesday: Basic mixed models using PanelCheck, Consumercheck and R.
Wednesday: Multivariate Analysis using PanelCheck and ConsumerCheck
Thursday: More advanced discrimination using R (packages sensR and ordinal)
Friday: More advanced mixed models (packages SensMixed and lmerTest)

Litteraturhenvisninger:

T. Næs, P.B. Brockhoff and O. Tomic, (2010). Statistics for Sensory and Consumer Science, John Wiley & Sons.

Brockhoff, P.B. and Christensen, R.H.B. (2010). Thurstonian models for sensory discrimination tests as generalized linear models. FQP, 21(3), 330-338.

Brockhoff, P. B., Schlich, P., & Skovgaard, I. (2015). Taking individual scaling differences into account by analyzing profile data with the Mixed Assessor Model. FQP, 39, 156-166.

Christensen, R. H. B., & Brockhoff, P. B. (2013). Analysis of sensory ratings data with cumulative link models. J. Soc. Fr. Stat. & Rev. Stat. App., 154(3), 58-79.

Christensen, R.H.B. Cleaver, G. and Brockhoff, P.B. (2011). Statistical and Thurstonian models for the A-not A protocol with and without sureness, FQP 22(6), 542-54.

Kuznetsova, A., Christensen, R.H.B., Bavay, C. and Brockhoff, P.B. (2015). Automated mixed ANOVA modeling of sensory and consumer data. FQP 40 (2015) 31-38

Kursusansvarlig:

Per B. Brockhoff , Bygning 324, Tlf. (+45) 4525 3365 , perbb@dtu.dk

Institut:

01 Institut for Matematik og Computer Science

Kursushjemmeside:

http://www2.compute.dtu.dk/courses/02930/

Tilmelding:

I CampusNet
15. Juli 2015
Non DTU students: check website http:/​/​www2.compute.dtu.dk/​courses/​02930/​
Sidst opdateret: 21. april, 2015