2014/2015

02855 Introduktion til E-business

Engelsk titel:

Introduction to E-business

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Bachelor
Kandidat
Kurset udbydes under åben uddannelse
 

Skemaplacering:

Juni

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Interaktiv undervisning, som veksler mellem oplæg, diskussion og øvelser. Løbende gruppe-arbejde af miniprojekt og præsentation af resultater.

Kursets varighed:

3-uger

Eksamensplacering:

Aftales med underviser, mulighed for re-eksamen i januar

Evalueringsform:

Eksamens varighed:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

34822

Overordnede kursusmål:

Kurset giver indsigt i e-business ved på et højt niveau at give den studerende forståelse for samspillet mellem organisation, e-business koncepter, strategier og it-løsninger. Efter kurset vil den studerende kunne spille en aktiv rolle i udvikling og implementering af e-business initiativer.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare hvilke aktiviteter e-business dækker over
  • Analysere en konkret virksomheds grundlæggende organisation, strategi og kultur
  • Identificere mulighederne for anvendelse af forskellige forretningsmodeller i en konkret sammenhæng
  • Argumenterer for valg af e-business strategier i en konkret sammenhæng
  • Vurdere hvilke teknologiske løsninger, der bedst understøtter en valgt forretningsmodel og strategi
  • Vurdere relevansen af de teorier og modeller som præsenteres i kurset, og tage kritisk stillingtagen til deres praktiske anvendelighed
  • Anvende metoder til at organisere teamwork i en gruppe af studerende med forskellige forudsætninger
  • Udarbejde skriftlige teoretisk funderede rapporter (indledning, analyse, diskussion, konklusion, reference)
  • Præsentere resultater af et gruppearbejde mundtligt

Kursusindhold:

Undervisningen kombinerer teori og praktisk erfaring med e-business. Vi kigger på forskellige forretningsmodeller og diskuterer deres potentiale og udfordringer. Undervejs arbejdes med cases, som giver bedre forståelse for muligheder og udfordringer. Emnerne omfatter: organisation, teamwork, forretningsmodeller, strategier, nye teknologier omkring e-business, og en præsentation af nye måder at drive e-business på.

Litteraturhenvisninger:

Dave Chaffey: "E-business and E-commerce management", tredje udgave, 2007

Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk

Kursusansvarlig:

Ulrik Falktoft , ulfa@dtu.dk
Jan Larsen , Bygning 321, Tlf. (+45) 4525 3923 , janla@dtu.dk

Institut:

01 Institut for Matematik og Computer Science

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 30. april, 2014