2014/2015

02832 IT-støttet kommunikation og distribueret samarbejde

Engelsk titel:

CMC and Distributed Work

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Bachelor
 

Skemaplacering:

Januar

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Forelæsninger, praktiske øvelser og løbende projektarbejde med cases i sammensatte grupper af 3-5 studerende.

Kursets varighed:

3-uger

Eksamensplacering:

Aftales med underviser, Mulighed for re-eksamen i juni

Evalueringsform:

Eksamens varighed:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

34732

Overordnede kursusmål:

Det er informations- og kommunikationsteknologi (IKT), der muliggør at alt videnbaseret arbejde reelt kan foretages døgnet rundt, fra et hvilket som helst sted med netadgang. Virksomhederne er ikke længere begrænsede af tid og rum, eller den forhåndenværende og lokale arbejdsstyrke, men kan i princippet benytte hvilken som helst kompetence, uafhængigt af hvor den måtte befinde sig i verden. Samtidig med at IKT muliggør distribuerede og virtuelle organisationsformer, så problematiserer og fokuserer IKT også de begrænsninger distribueret samarbejde giver.

Dette kursus giver teoretisk og praktisk indsigt i, hvordan IKT både fremmer fleksible og distribuerede måder at udføre arbejdet på, samtidig med at det begrænser interaktionen mellem fysisk adskilte medarbejdere. Kurset dækker organisatoriske, netværksmæssige (sociale, tekniske og økonomiske), interaktionsmæssige og teknologiske aspekter af it-støttet kommunikation og distribueret samarbejde.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare grundlæggende organisatoriske teorier
  • Forklare grundlæggende interaktionsmæssige teorier
  • Forklare grundlæggende netværksmæssige (sociale, tekniske og økonomiske) teorier
  • Udvælge relevante teknologier til IT-støttet kommunikation og distribueret samarbejde, til at løse en konkret og praktisk problemstilling
  • Vurdere relevansen af de teorier som præsenteres i kurset, og tage kritisk stillingtagen til deres praktiske anvendelighed
  • Argumentere for hvilke teorier og praktiske eksempler, der skal inddrages i en konkret og praktisk problemstilling
  • Kombinere organisatoriske, interaktionsmæssige og netværksmæssige (sociale, tekniske og økonomiske) teorier, for at finde en samlet løsning på en praktisk problemstilling
  • Udarbejde skriftlige teoretisk funderede rapporter (indledning, analyse, diskussion, konklusion, reference)

Kursusindhold:

Kurset introduceres med teorier om organisationer, generiske strategier, distribueret samarbejde, virtuelle teams, knowledge management og virksomhedskultur. Dette danner grundlag for at forstå rammerne og udfordringerne ved it-støttet samarbejde (Computer Supported Cooperative Work), som endelig danner basis for at vurdere anvendelsen af teknologier som groupware, social software, virksomhedssystemer m.m.

Undervisningen veksler mellem kortere teoretiske oplæg, diskussioner og praktiske øvelser. Det forventes derfor at de studerende er aktivt deltagende i undervisningen. Der vil imellem undervisningstimerne være selvstudier i form af læsning, og gruppeøvelser med løsning af cases. Gruppeøvelserne samler de gennemgåede teorier, og danner rammen for den endelige rapport. Det er derfor afgørende, at man løbende gennemfører gruppearbejdet, efterhånden som de forskellige emner og teorier gennemgåes.

Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk

Kursusansvarlig:

Ulrik Falktoft , ulfa@dtu.dk
Jan Larsen , Bygning 321, Tlf. (+45) 4525 3923 , janla@dtu.dk

Institut:

01 Institut for Matematik og Computer Science

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 04. november, 2014