Aftales med underviser, Mulighed for re-eksamen i
juni
Evalueringsform:
Eksamens varighed:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Tidligere kursus:
34732
Overordnede kursusmål:
Det er informations- og kommunikationsteknologi (IKT), der muliggør
at alt videnbaseret arbejde reelt kan foretages døgnet rundt, fra
et hvilket som helst sted med netadgang. Virksomhederne er ikke
længere begrænsede af tid og rum, eller den forhåndenværende og
lokale arbejdsstyrke, men kan i princippet benytte hvilken som
helst kompetence, uafhængigt af hvor den måtte befinde sig i
verden. Samtidig med at IKT muliggør distribuerede og virtuelle
organisationsformer, så problematiserer og fokuserer IKT også de
begrænsninger distribueret samarbejde giver.
Dette kursus giver teoretisk og praktisk indsigt i, hvordan IKT
både fremmer fleksible og distribuerede måder at udføre arbejdet
på, samtidig med at det begrænser interaktionen mellem fysisk
adskilte medarbejdere. Kurset dækker organisatoriske,
netværksmæssige (sociale, tekniske og økonomiske),
interaktionsmæssige og teknologiske aspekter af it-støttet
kommunikation og distribueret samarbejde.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forklare grundlæggende netværksmæssige (sociale, tekniske og
økonomiske) teorier
Udvælge relevante teknologier til IT-støttet kommunikation og
distribueret samarbejde, til at løse en konkret og praktisk
problemstilling
Vurdere relevansen af de teorier som præsenteres i kurset, og
tage kritisk stillingtagen til deres praktiske anvendelighed
Argumentere for hvilke teorier og praktiske eksempler, der skal
inddrages i en konkret og praktisk problemstilling
Kombinere organisatoriske, interaktionsmæssige og
netværksmæssige (sociale, tekniske og økonomiske) teorier, for at
finde en samlet løsning på en praktisk problemstilling
Kurset introduceres med teorier om organisationer, generiske
strategier, distribueret samarbejde, virtuelle teams, knowledge
management og virksomhedskultur. Dette danner grundlag for at
forstå rammerne og udfordringerne ved it-støttet samarbejde
(Computer Supported Cooperative Work), som endelig danner basis for
at vurdere anvendelsen af teknologier som groupware, social
software, virksomhedssystemer m.m.
Undervisningen veksler mellem kortere teoretiske oplæg,
diskussioner og praktiske øvelser. Det forventes derfor at de
studerende er aktivt deltagende i undervisningen. Der vil imellem
undervisningstimerne være selvstudier i form af læsning, og
gruppeøvelser med løsning af cases. Gruppeøvelserne samler de
gennemgåede teorier, og danner rammen for den endelige rapport. Det
er derfor afgørende, at man løbende gennemfører gruppearbejdet,
efterhånden som de forskellige emner og teorier gennemgåes.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk