Kurset har fokus på interaktionsaspekter og
omfatter prototype-teknikker til at skabe brugergrænseflader der
understøtter interaktion med personlige data på mobile/wearable
enheder.
Kursets overordnede mål er at gøre den studerende i stand til at
konstruere brugergrænseflader og interaktion med personlige data på
mobile og "wearable" enheder.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forklare koncepter indenfor personlige data og "personal
informatics"
Forklare modeller af "personal informatics" og
informationshåndterings systemer
Forklare og anvende design af personlig
data/"informatics" livscyklus
Prototype (feedback) brugergrænseflader og visualisering af
personlige data
Designe prototype (mobile) apps til interaktion med personlige
data
Evaluere prototype (mobile) apps til interaktion med personlige
data
Anvende prototypeteknikker
Anvende brugergrænseflade evalueringsmetoder (for mobil
interaktion)
Anvende egnede API'er/metoder til "rapid
prototyping" i "personal informatics" og
interaktion
Kursusindhold:
Kurset er baseret på teori, metoder og teknikker fra Human-Computer
Interaction (HCI), Ubiquitous Computing og Mobile/Wearable
Computing med henblik på prototyping af interaktion med personlige
data. Informations-livscyklus bestående i data- opsamling, analyse,
presentation (visualisering), refleksion og aktion bliver
adresseret. Fokus er på anvendelsen af sensor input for at skabe
nye typer mobile/"wearable" personal informatics (life
logging/quantified self) type apps og brugergræseflader der
muliggører interaktion med personlige data.
Igennem kurset arbejder de studerende i grupper på flere øvelser og
opgaver, samt et afsluttende projekt, som involverer prototyping af
mobile apps og brugergrænseflader til interaktion med personlige
data. Kurset har en bred fortolkning af "mobile", dvs. en
hvilken som helst mobil formfaktor, såsom smartphones, tablets, ur
eller armbånds-enhed, briller (f.eks. Google Glass), self-tracking
og (bio) sensor enheder. Prototyper konstrueres i en hvilken som
helst anvendelig platform (Android, iOS, hvad som helst), idet
fokus er på interaktion og anvendelsesaspekter.
Bemærkninger:
Grupper dannes ved første forelæsning. Studerende, der ikke er til
stede ved den første forelæsning, vil derfor ikke kunne beholde
deres plads på kurset.
Det forudsættes at studerende allerede har tilstrækkelig
programmeringserfaring til at kunne udvikle prototype applikationer
til mobile og "wearable" enheder
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk