2014/2015

02560 Webgrafik og videnskabelig visualisering

Engelsk titel:

Web Graphics and Scientific Visualization

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Kandidat
Kurset udbydes under åben uddannelse
 

Skemaplacering:

E2A (man 13-17)

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Forelæsninger, (databar)øvelser/​opgaver, projekt

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E2A

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Anbefalede forudsætninger:

,

Overordnede kursusmål:

Det overordnede formål med dette kursus er at give deltagerne en indføring i WebGL og 3D visualisering af målte eller simulerede data som fx kan være defineret på overflader eller i volumener. WebGL muliggør hardware-accelereret 3D grafik på websider og kører både på stationære og mobile platforme.

De fleste videnskabelige og tekniske resultater kræver en eller anden meningsfyldt visualisering. Resultater er ofte defineret på overflader eller i et volumen eller i et højdimensionalt rum. Desuden kan resultaterne udvikle sig over tid. Det kan være svært at opnå god visualisering i en traditionel rapport eller video. Dette kursus tilbyder et bedre alternativ: interaktiv videnskabelig visualisering på en webside. Moderne browsere stiller stærke værktøjer til rådighed til interaktiv visning af videnskabelige og tekniske resultater. Dette kursus sætter deltagerne i stand til at udnytte disse værktøjer.

Den grafiske processeringsenhed (GPU), som vi burger til visualisering, er også god til hurtig, parallel eksekvering af beregninger til generelle formål. Vi kigger også på denne brug af GPU'en, så man kan gøre mere end datavisualisering alene. Målet er at man bliver i stand til at udvikle websideapplikationer som både kan udføre simulering og visualisering. Vi mener at dette er en nyttig ingeniørfærdighed at besidde, da det lader til at mange digitale produkter i fremtiden vil blive udviklet som websideapplikationer.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Oprette og bruge en WebGL context på en webside.
  • Forklare og bruge den rasteriseringspipeline som anvendes i WebGL.
  • Skrive shader programmer til WebGL som udnytter klientens GPU.
  • Beskrive overflader og volumener vha. geometriske primitiver (fx trekanter og kasser/voxels).
  • Visualisere målte eller simulerede data på en overflade.
  • Visualisere et volumen bestående af målte eller simulerede data.
  • Udføre simple videnskabelige beregninger på GPU i en websideapplikation.
  • Kombinere simulering og visualisering i en websideapplikation
  • Skabe en webside som kombinerer traditionel videnskabelig afrapportering med interaktiv visualisering.

Kursusindhold:

WebGL: Interaktiv 3D grafikprogrammering til websider.
Projektioner og transformationer i en rasteriseringspipeline.
GPU beregninger vha. shader programmer og skjulte skærmbuffere.
Datastrukturer til beskrivelse af overflader of volumener med geometriske primitiver.
Eksempler på simulering og visualisering af videnskabelig data.
Teknikker til interaktion med visualiseringer af videnskabelig data.
Et projekt om simulering hvor resultatet skal være en webside som kombinerer projektrapporten med interaktiv visualisering.

Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk

Kursusansvarlig:

Jeppe Revall Frisvad , Lyngby Campus, Bygning 321, Tlf. (+45) 4525 3358 , jerf@dtu.dk

Institut:

01 Institut for Matematik og Computer Science

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 30. april, 2014