2014/2015

02515 Sundhedsteknologi

Kurset er en del af studieordningen for kandidatuddannelsen i IT og Sundhed. Kurset er desuden åbent for DTU studerende

Engelsk titel:

Health Care Technology

Sprog:

Point( ECTS )

10

Kursustype:

Kandidat
Kurset udbydes under åben uddannelse
 

Skemaplacering:

E5 (ons 8-17)

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Kurset undervises som heldagsaktivitet onsdage i 13-ugers perioden. I den første del af kurset gives oversigtsforelæsninger og øvelser. I den anden del arbejdes i grupper med design, implementering og test af et sundhedsteknologisk system.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E5A

Evalueringsform:

Bedømmelsesform:

Anbefalede forudsætninger:

,

Deltagerbegrænsning:

Minimum 8 Maksimum: 24

Overordnede kursusmål:

Den overordnede målsætning med kurset er at studere specifikation, design og implementation af en IT sundhedsteknologisk anvendelse herunder anvendelse af programmeringsrammer, sensorer, databaser, og analyser. Som et eksempel på et sådant system studeres moderne human tracking systemer til at motivere og stimulere fysisk træning, facilitere gemoptræning, eller udføre diagnostisk arbejde på patienter med bevægelseshandikap. Kurset er projektorienteret og de studerende forventes at arbejde i gruppe af 2-4. I kurset skal specificeres, designes og implementeres et spil-baseret træningssystem under anvendelse af diverse programpakker og sensorer. Programpakkerne kan for eksempel være C#, Unity (http://unity3d.com/) og Microsoft XNA (http:/​/​msdn.microsoft.com/​en-us/​library/​bb200104.aspx) og sensoren en Microsoft Kinect. Data lagres i en SQL database og der skal udføres en statistisk analyse.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive elementerne i hjemme-genoptræning, velfærdsteknologi, og gamification ("spildannelse")
  • Anvende pose tracking og Microsoft Kinect
  • Anvende høj niveau programpakker som C#, Unity/XNA, samt skeletontracking
  • Analysere et anvendelses scenario, e.g. hjemme genoptræning for ældre, rehabilitation efter fysisk skade, øvelser for spastisk lammede
  • Udforme et kravspecifikation for et mindre, interaktivt system
  • Udforme en test specifikation for et mindre, interaktivt system
  • Designe en brugergrænseflade og redegøre for designvalg
  • Implementere et prototype system
  • Udføre test proceudre for en udvalgt gruppe af testpersoner
  • Anvende statistiske metoder til test at forsøgsresultater

Kursusindhold:

Følgende emner dækkes
* Introduktion til hjemme-genoptræning, velfærdsteknologi, og gamification ("spildannelse")
* Introduktion til pose tracking og Microsoft Kinect
* Introduktion til C#, Unity, XNA og skelet tracking
* Valg af scenario, e.g. hjemme genoptræning for ældre, rehabilitation efter fysisk skade, øvelser for spastisk lammede
* Udførelse af kravspecifikation
* Udførelse af testspecifikation
* Design af en brugergrænseflade
* Implementering af et prototype system
* Test af et system på en gruppe af testpersoner
* Evaluering af test ift testspecifikation
* Statistisk analyse af testresultater

Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk

Kursusansvarlig:

Rasmus Larsen , Bygning 324, Tlf. (+45) 4525 3415 , rlar@dtu.dk
Rasmus Reinhold Paulsen , Bygning 324, Tlf. (+45) 4525 3423 , rapa@dtu.dk
Sune Darkner , darkner@diku.dk

Institut:

01 Institut for Matematik og Computer Science

Ekstern samarbejdsinstitution:

Datalogisk Institut, Københavns Universitet

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 30. april, 2014