Aftales med underviser, Ingen eksamen i den
ordinære eksamensperiode / rapport
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Anbefalede forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Minimum 1 Maksimum: 120
Overordnede kursusmål:
Kursets mål er at sætte den studerende i stand til at bruge
objektorienterede teknikker i alle trin af løsningen af et software
problem, dvs. fra analyse af problemstillingen, opstilling af
modeller, system design og objekt design til den endelige
programmering i et objektorienteret sprog.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Udvælge proces, dokumentation og roller til et givent
softwareprojekt
Analysere funktionelle og non-funktionelle forretningskrav og
kategorisere disse i use cases og FURPS+. (Functionality,
Usability, Reliability, Performance, Supportability)
Anvende UML som visuelt modelleringsværktøj i en
udviklingsproces
Identificere og forklare softwarearkitektur, herunder
frameworks og designmønstre
Fastsætte testmetoder i udviklingsprocessen og udføre test
cases på use case niveau
Udarbejde rapport, der dokumenterer og vurderer projektets
færdige produkt (produktrapport)
Udarbejde rapport, der dokumenterer, evaluerer og reflekterer
over projektforløbet (procesrapport)
Implementere UML og designmønstre i Java
Kursusindhold:
• UML syntax og semantik: use case diagram, domænemodel,
systemsekvensdiagrammer, klassediagrammer, komponentdiagrammer,
etc.
• Use case beskrivelser som udgangspunkt for use case drevet
udvikling. Unified process, samt forskellige metoder derunder SCRUM
og XP. Iterativ og inkrementel udvikling.
• Objekt orienteret analyse og design
• Softwarearkitektur, herunder designmønstre
• Modellering af forretningskrav
Litteraturhenvisninger:
Oplyses via Campus Net
Bemærkninger:
Faget består af en kombineret teori/øvelsesperiode og en
projektperiode.
Deltagerne inddeles i arbejdsgrupper, der skal samarbejde om
øvelser/projekt.