Det overordnede mål er, at den studerende lærer forskningsmetode,
udvikler sin arbejdsdisciplin og forbedrer sine evner til
"scientific writing". Gennem deltagelse i et
forskningsprojekt vil den studerende prøve at besvare et spørtsmål,
der relaterer til arbejde udført i en af instituttets sektioner og
forbedre sine evner til at kommunikere videnskabelige
resultater.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Arbejde på en fokuseret og strategisk måde på at indhente
videnskabelig litteratur
Læse videnskabelig litteratur og indhente information, der er
relevant for et givent projekt
Udpege klart afgrænsede mål for et mindre, videnskabeligt
projekt
Planlægge udføre og afslutte et projekt med skarpe
begrænsninger på den forhåndenværende tid.
Skriftlig fremstilling af den samfundsmæssige relevans og
videnskabelige betydning af et givent problem
Skriftlig fremstilling af hvordan en foreslået metode relaterer
til tidligere arbejde
Skriftlige fremstilling: Fra problemanalyse til en bestemt
løsning
Skriftlig fremstilling af resultaterne af et eksperiment
Skriftlig fremstilling af implikationer og konklusioner truffet
på baggrund af en analyse af resultaterne af et
eksperiment
Kursusindhold:
Indledende materiale om videnskabelig metode. Deltagelse i et kort
forskningsprojekt i samarbejde med en vejleder fra DTU Compute.
Uafhængigt forskningsarbejde. Resultatet af forskningen formidles i
en rapport, der skal struktureres i henhold til et forlæg, der nøje
svarer til en videnskabelig artikel.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk