Gennem arbejdet på afgangsprojektet specialiserer den studerende
sig inden for et mere eller mindre snævert fagområde med IT som det
centrale omdrejningspunkt. Ønskes retningsbetegnelse afgrænses
fagområdet i henhold til krav herfor.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Skal have viden og forståelse af korrekt fagterminologi (Viden
og forståelse)
Skal kunne redegøre for formål og anvendelse af modeller og
begreber gennemgået i de valgte dele af uddannelsen (Viden og
forståelse)
Skal kunne reflektere over uddannelsens teorier og modeller i
relation til praksis (Viden og forståelse)
Skal kunne vurdere tidskritiske og sikkerhedsmæssige problemer
i projektets system (Viden og forståelse)
Skal kunne vurdere systemets kommunikationsbehov og analysere
det nødvendige valg af teknisk løsning (Viden og forståelse)
Skal have kendskab til de væsentligste videnskabsteoretiske
metoder (Viden og forståelse)
Skal selvstændigt kunne diskutere og perspektivere systemet
beskrevet i rapporten og inddrage konklusioner i forhold til hele
uddannelsens fagområder (Viden og forståelse)
-
Kursusindhold:
Læringsmål: (fortsat)
Færdigheder
• Skal gennem de nødvendige diagrammer kunne dokumentere et systems
opbygning
• Skal kunne vælge teorier og modeller, der understøtter moderne
systemudvikling
• Skal kunne skabe et værdiskabende system
• Skal kunne diskutere og vurdere alternative systemopbygninger
• Skal kunne teste et system og udfærdige en testrapport
• Skal kunne udarbejde en professionel rapport ud fra den valgte
problemstilling
Kompetencer
• Skal kunne analysere, designe og implementere større systemer
• Skal kunne implementere et system efter eget valg
• Skal kunne dokumentere et systems opbygning gennem en
professionel rapport
• Skal i en given virksomhed kunne i indgå i en større
systemudvikling
Indhold:
Projektmetodeundervisningen omhandler følgende temaer:
• Introduktion til projektmetode og afgangsprojekt
• Indledende beskrivelse af problemstilling, projektets faser
• Formål, afgrænsning, problemformulering, valg af teorier og
modeller