Formålet med afgangsprojektet er at kvalificere de studerende til
at identificere, reflektere og analysere en tværfaglig,
praksisorienteret ledelsesproblemstilling og angive løsninger og
handlemuligheder gennem anvendelse af teorier, strategier og
metoder.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Skal kunne anvende viden om ledelsesteorier og metoder på en
reflekteret måde, og skal i forhold til den valgte problemstilling
kunne anlægge et helhedsperspektiv på relevansen af de forudgående
modulers indhold. (Viden og forståelse)
Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere,
forstå og skelne mellem forskellige teorier og metoder i forhold
til en given/egen ledelsesmæssig praksis og den valgte
problemstilling. (Viden og forståelse)
Skal kunne reflektere over for deres forskellige betydninger i
forhold til egen praksis og den valgte problemstilling, herunder
identificere egne perspektiver og reflektere over deres betydning
for etiske valg, ledelsesmæssige beslutninger og handlinger. (Viden
og forståelse)
Skal kunne iagttage, indsamle, bearbejde og analysere empiri i
forhold til den valgte problemstilling, til egne ledelsesmæssige
forhold, udfordringer og beslutninger på en relevant måde.
(Færdigheder)
Skal kunne perspektivere og vurdere resultaterne af analyserne
i forhold til valgte teorier og metoder, samt begrunde egen
ledelsesmæssig praksis i forhold hertil, f.eks. ved at forholde sig
reflekterende til resultaternes mulighed for anvendelse i egen
praksis. (Færdigheder)
Skal kunne skabe og formidle forståelse for komplekse
problemstillinger i forhold til organisationen, til dens samspil
med omverdenen og til ledelsesmæssige valg, tiltag og udfordringer.
(Færdigheder)
Skal kunne begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold
hertil. (Færdigheder)
Skal kunne udvikle strategier for, realisere og håndtere
ledelsesmæssige og organisatoriske udfordringer i forhold til den
valgte problemstilling. (Kompetencer)
Skal kunne omsætte viden og færdigheder i forhold til den
valgte problemstilling inden for rammerne af egne organisatoriske
samarbejdsrelationer og ledelsesmæssig etik f.eks. ved at indgå i
et konstruktivt samarbejde med organisationens aktører om at
håndtere og skabe deltagelse i, og refleksion over, organisatorisk
udvikling. (Kompetencer)
Skal tage ansvar for komplekse ledelses - og organisatoriske
problemstillinger og kunne komme med begrundede forslag til valg af
løsninger, styringsmetoder og handlinger. (Kompetencer)
Skal kunne identificere behov for og strategisk tilrettelægge
kompetenceudvikling i forhold til den valgte problemstilling.
(Kompetencer)
Kursusindhold:
Indhold:
• Arbejdet med afgangsprojektet skal relateres til studiets øvrige
moduler og uddybe arbejdet i disse moduler med
• videnskabsteoretiske, strategiske og metodiske perspektiver
• projektopgaveskrivning
• den studerendes professionelle kompetenceudvikling