2013/2014

62L40 Ledelse og coaching

IV-aktivitet

Engelsk titel:

Management and coaching

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Deltidsdiplom
Kurset udbydes under åben uddannelse
 

Undervisningens placering:

I virksomheden

Undervisningsform:

Undervisning én aften om ugen i 6 uger, eller efter aftale

Kursets varighed:

[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]

Eksamensplacering:

Særlig dag

Evalueringsform:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

CVLCO11-E

Obligatoriske forudsætninger:

Overordnede kursusmål:

At de studerende i en dynamisk vekselvirkning mellem teori og praksis kan arbejde med analyse, refleksion og håndtering af coaching som ledelses-tænkning og ledelses-kommunikation i forhold til medarbejder- og organisationsudvikling

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Skal have viden om forskellige perspektiver, teorier, begreber og metoder om coaching, med fokus på de ledelsesmæssige, organisatoriske og kommunikative aspekter (viden og forståelse)
  • Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem for-skellige teorier, begreber og metoder om coaching i et ledelsesmæssigt og organisatorisk perspektiv(viden og forståelse)
  • Skal kunne reflektere over teoriers, begrebers og metoders forskellige betydning og fremtrædelser på såvel samfundsmæssigt som organisatorisk niveau(viden og forståelse)
  • Skal kunne iagttage og indsamle empiri om coaching og relatere denne til udvalgte dele af egen ledelsesmæssige praksis og organisatoriske kontekst på en relevant måde (færdigheder)
  • Skal kunne vurdere og formidle betydningen af forskellige teorier, begreber og metoder vedrørende coaching i forhold til empirien og egen ledelsesmæssige praksis og organisatoriske kontekst (færdigheder)
  • Skal kunne relatere egen ledelsesmæssig praksis og organisatoriske kontekst til de centrale teorier, begreber og metoder der knytter sig til coaching (kompetencer)
  • Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk kompetenceudvikling i forhold til de konkrete kontekster for ledelsesopgaven og formidle dem på en hensigtsmæssig måde i forhold til organisationens overordnede mission, visioner, strategiske mål og værdier (kompetencer)
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -

Kursusindhold:

• Teorier om coaching – begrebsforståelser.
• Coachingmetoder til at fremme konstruktiv organisationsudvikling, konflikthåndtering og magthåndtering.
• Coachingmetoder og -værktøjer til at fremme refleksion, læring og innovation såvel hos individer som i teams.

Litteraturhenvisninger:

Se http:/​/​www.cv.diplom.dtu.dk

Kursusansvarlig:

Isa Keller-Andreasen , Ballerup Campus, rum A 2.12, Tlf. (+45) 3588 5118 , iske@dtu.dk

Institut:

62 DTU Diplom

Kursushjemmeside:

http://www.cv.diplom.dtu.dk/dl

Tilmelding:

På instituttet

ca. 3 uger før start
Sidst opdateret: 05. februar, 2014