At de studerende i en dynamisk vekselvirkning mellem teori og
praksis kan arbejde med analyse, refleksion og håndtering af
coaching som ledelses-tænkning og ledelses-kommunikation i forhold
til medarbejder- og organisationsudvikling
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Skal have viden om forskellige perspektiver, teorier, begreber
og metoder om coaching, med fokus på de ledelsesmæssige,
organisatoriske og kommunikative aspekter (viden og
forståelse)
Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere,
forstå og skelne mellem for-skellige teorier, begreber og metoder
om coaching i et ledelsesmæssigt og organisatorisk perspektiv(viden
og forståelse)
Skal kunne reflektere over teoriers, begrebers og metoders
forskellige betydning og fremtrædelser på såvel samfundsmæssigt som
organisatorisk niveau(viden og forståelse)
Skal kunne iagttage og indsamle empiri om coaching og relatere
denne til udvalgte dele af egen ledelsesmæssige praksis og
organisatoriske kontekst på en relevant måde (færdigheder)
Skal kunne vurdere og formidle betydningen af forskellige
teorier, begreber og metoder vedrørende coaching i forhold til
empirien og egen ledelsesmæssige praksis og organisatoriske
kontekst (færdigheder)
Skal kunne relatere egen ledelsesmæssig praksis og
organisatoriske kontekst til de centrale teorier, begreber og
metoder der knytter sig til coaching (kompetencer)
Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk
kompetenceudvikling i forhold til de konkrete kontekster for
ledelsesopgaven og formidle dem på en hensigtsmæssig måde i forhold
til organisationens overordnede mission, visioner, strategiske mål
og værdier (kompetencer)
-
-
-
-
-
Kursusindhold:
• Teorier om coaching – begrebsforståelser.
• Coachingmetoder til at fremme konstruktiv organisationsudvikling,
konflikthåndtering og magthåndtering.
• Coachingmetoder og -værktøjer til at fremme refleksion, læring og
innovation såvel hos individer som i teams.