At de studerende i en dynamisk vekselvirkning mellem teori og
praksis kan arbejde med analyse, refleksion og håndtering af
forandringsledelse.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Skal have viden om forskellige teorier, begreber og metoder om
forandringsledelse. (Viden og forståelse)
Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere,
forstå og skelne mellem forskellige teorier, begreber og metoder om
forandringsledelse. (Viden og forståelse)
Skal kunne reflektere over teorier, begreber og metoders
forskellige betydninger og fremtrædelser på såvel samfundsmæssigt
som organisatorisk niveau. (Viden og forståelse)
Skal kunne iagttage og indsamle empiri om forandringsledelse og
relatere denne til egen ledelsesmæssige kontekst og praksis på en
relevant måde. (Færdigheder)
Skal kunne vurdere og formidle betydningen af forskellige
teorier, begreber og metoder vedrørende forandringsledelse i
forhold til empirien og egen ledelsesmæssige kontekst og praksis.
(Færdigheder)
Skal kunne relatere egen ledelsesmæssige praksis og kontekst
til de centrale teorier, begreber og metoder der knytter sig til
forandringsledelse. (Kompetencer)
Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk
kompetenceudvikling i forhold til de konkrete kontekster for
ledelsesopgaven.(Kompetencer)
-
Kursusindhold:
• Teorier om samfunds- og organisationsudvikling med fokus på
mulighederne for at lede og styre forandringsprocesser
• Virksomhedskultur og værdiers betydning for udviklingsprocesser
og interventionsmuligheder
• Ledelsesroller, ledelsesopgaver og ledelsesdilemmaer og
ledelsesmuligheder i forandringsprocesser