At de studerende i en dynamisk vekselvirkning mellem teori og
praksis kan arbejde med analyse, refleksion og håndtering af
ledelse af vidensdannende og innovative processer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Skal have viden om forskellige teorier, begreber og metoder om
vidensdannelse og innovative processer. (Viden og forståelse)
Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere,
forstå og skelne mellem forskellige teorier, begreber og metoder om
viden, vidensdannelse, innovation og innovative processer i et
ledelsesmæssigt perspektiv. (Viden og forståelse)
Skal kunne reflektere over teorier, begreber og metoders
forskellige betydninger og fremtrædelser på såvel samfundsmæssigt
som organisatorisk niveau. (Viden og forståelse)
Skal kunne iagttage og indsamle empiri om viden,
vidensdannelse, innovation og innovative processer og relatere
denne til udvalgte dele af egen ledelsesmæssige kontekst og praksis
på en relevant måde. (Færdigheder)
Skal kunne vurdere og formidle betydningen af forskellige
teorier, begreber og metoder vedrørende viden- og
innovationsledelse i forhold til empirien og egen ledelsesmæssige
kontekst og praksis. (Færdigheder)
Skal kunne relatere egen ledelsesmæssig praksis og kontekst til
de centrale teorier, begreber og metoder der knytter sig til
modulets indhold. (Kompetencer)
Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk
kompetenceudvikling i forhold til de konkrete kontekster for
ledelsesopgaven. (Kompetencer)
-
Kursusindhold:
• Viden - og innovationsledelse i et omverdens- og historisk
perspektiv
• Videns og innovationsbegrebers kompleksitet - herunder
kategorier, barrierer og drivkræfter.
• Vidensdannelse og innovative processer i spændingsfeltet mellem
kreativitet og systematik og mellem ledelse og styring.
• Ledelse af viden og innovation i relation til den specifikke
organisatoriske kontekst.