62L10 Ledelse og Organisation 1: Organisation og processer
Obligatorisk modul i Diplomuddannelsen i Ledelse
OB5: Ledelse og Organisation 1: Organisation og processer udbudt i
samarbejde med DJØF Efteruddannelse
Engelsk titel:
Management and organization 1: Organization and
processes
Sprog:
Point( ECTS )
5
Kursustype:
Deltidsdiplom
Kurset udbydes under åben uddannelse
Undervisningens placering:
IDA huset i København udbudt i samarbejde med DJØF
Efteruddannelse
Formålet er at skærpe de studerendes opmærksomhed omkring og
forståelse af interne og eksterne organisatoriske relationers
betydning for og sammenhæng med ledelsesmæssige og organisatoriske
tiltag i egen organisation.
De studerende arbejder derfor på et samfunds- og
videnskabsteoretisk grundlag med forskellige
organisationsfor-ståelser og -teorier. Hensigten er, at de
studerende tilegner sig kompetencer til at forstå og forholde sig
reflek-terende til, hvordan centrale organisatoriske udfordringer i
egen organisation kan tilføres mening på forskellig vis. Gennem
iagttagelser og refleksioner af forskellige
organisationsforståelser, -teorier, -former, -strategier og
-koncepter og dermed forbundne ledelsesdiskurser udvikles de
studerendes forståelse af hvordan organisationer, og i særdeleshed
deres egen, kan/ville kunne ordne sit forhold til sig selv og sin
omverden i forskellige strukturelle, kulturelle og processuelle
perspektiver.
De studerende inddrager derfor problemstillinger, erfaringer og
fortællinger fra egen organisation for at give stof til refleksion
og for at forankre egen læring og udvikling i egen
organisation.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Skal have viden om forskellige teorier om organisationer og
ledelsen af dem, herunder i særdeleshed viden om forskellige
tænkninger, teorier og metoder relateret til ledelse af komplekse
organisationer i et konstant foranderligt samfund
Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere,
forstå og skelne mellem for-skellige teoriers og metoders betydning
for forståelse og håndtering af kompleksiteten i organisationers
forhold til sig selv og til deres omverden
Skal kunne identificere og reflektere over eget perspektiv og
forstå dets betydning for ledelsesmæssige og organisatoriske
beslutninger, processer og tiltag i egen organisation
Skal have indsigt i, hvordan organisatoriske fortællinger og
fortolkninger tilfører ledelsen, medarbejderne og organisationen
betydning og identitet indadtil i organisationen og udadtil i
forhold til omverdenen
Skal kunne iagttage og indsamle empiri i forhold til udvalgte
organisatoriske problemstillinger på en relevant måde
Skal kunne analysere rammer og identificere mulighederne for
ledelsesrummet i egen organisation
Skal kunne anvende begrundet udvalgt teori til at analysere og
perspektivere empiriske organisatoriske problemstillinger i egen
organisation, og skal kunne reflektere og vurdere
ledelsesbeslutninger i forhold hertil og begrunde organisatoriske
konsekvenser heraf.
Skal over for organisationens forskellige interne og eksterne
aktører kunne skabe og for-midle forståelse for ledelsesmæssige
beslutninger og organisatoriske tiltag i egen organisation
Skal kunne reflektere og begrunde egen ledelsesmæssig praksis i
forhold hertil
Skal kunne udvikle strategier for og initiere udvikling,
realisering og håndtering af innovative organisatoriske
forandrings- og udviklingsprocesser under hensyntagen til
organisationens komplekse interne og eksterne relationer
Skal kunne indgå i et konstruktivt samarbejde med
organisationens aktører om at håndtere og skabe organisatorisk
deltagelse i og refleksion over organisatoriske udfordringer,
forandrings- og udviklingstiltag
Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk
kompetenceudvikling i forhold til ledelse af organisatoriske
forandrings- og udviklingsprocesser
Kursusindhold:
• Der fokuseres på, hvordan egen organisation og dens
omverdensrelationer kan iagttages og forstås i forhold til
forskellige organisationsforståelser, -teorier, -former,
-strategier og –koncepter og dermed forbundne ledelsesdiskurser,
herunder i særdeleshed i forhold til et komplekst
organisationsbegreb, som er konsistent med et samfund i konstant
forandring.
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at
skelne mellem og reflektere betydningen af forskelligt historisk
forankrede organisationsteorier, analysestrategier og praksisser,
herunder på betydningen af valg/fravalg af forskellige perspektiver
på egen organisation i forhold til dens omverden.
• Der fokuseres på, hvordan ledelse af udviklings- og
forandringsprocesser foregår i en kompleks organisa-torisk
kontekst, hvor betydningen af beslutninger, fortællinger og
fortolkninger om offentlige og private virksomheders identitet
konstant er til forhandling og genforhandling
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at
forstå, reflektere, forhandle og handle strategisk i forhold til
det organisatoriske krydspres af fortællinger, fortolkninger og
værdier med henblik på at forstå og anvende kompleksiteten som en
mulig ressource.
Litteraturhenvisninger:
Se www.cv.diplom.dtu.dk
Bemærkninger:
Ledelse og organisation 1: Organisation og processer
Eksamen:
Eksamensform: Skriftlig opgave
Opgavens omfang: Max. 7 normalsider á 2400 anslag (max. 16.800
anslag inkl. mellemrum)
Bedømmelse: Intern prøve efter 7-trinsskalaen.
Dato for aflevering og eksamen: Fremgår af studiekalenderen på
www.cv.ihk.dk samt på CampusNet.