2013/2014

62L10 Ledelse og Organisation 1: Organisation og processer

Obligatorisk modul i Diplomuddannelsen i Ledelse OB5: Ledelse og Organisation 1: Organisation og processer udbudt i samarbejde med DJØF Efteruddannelse

Engelsk titel:

Management and organization 1: Organization and processes

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Deltidsdiplom
Kurset udbydes under åben uddannelse
 

Undervisningens placering:

IDA huset i København udbudt i samarbejde med DJØF Efteruddannelse

Kursets varighed:

[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]

Eksamensplacering:

Aftales med læreren, meddelelse via Campusnet

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

CVLEO12-U

Obligatoriske forudsætninger:

Overordnede kursusmål:

Formålet er at skærpe de studerendes opmærksomhed omkring og forståelse af interne og eksterne organisatoriske relationers betydning for og sammenhæng med ledelsesmæssige og organisatoriske tiltag i egen organisation.
De studerende arbejder derfor på et samfunds- og videnskabsteoretisk grundlag med forskellige organisationsfor-ståelser og -teorier. Hensigten er, at de studerende tilegner sig kompetencer til at forstå og forholde sig reflek-terende til, hvordan centrale organisatoriske udfordringer i egen organisation kan tilføres mening på forskellig vis. Gennem iagttagelser og refleksioner af forskellige organisationsforståelser, -teorier, -former, -strategier og -koncepter og dermed forbundne ledelsesdiskurser udvikles de studerendes forståelse af hvordan organisationer, og i særdeleshed deres egen, kan/ville kunne ordne sit forhold til sig selv og sin omverden i forskellige strukturelle, kulturelle og processuelle perspektiver.
De studerende inddrager derfor problemstillinger, erfaringer og fortællinger fra egen organisation for at give stof til refleksion og for at forankre egen læring og udvikling i egen organisation.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Skal have viden om forskellige teorier om organisationer og ledelsen af dem, herunder i særdeleshed viden om forskellige tænkninger, teorier og metoder relateret til ledelse af komplekse organisationer i et konstant foranderligt samfund
  • Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem for-skellige teoriers og metoders betydning for forståelse og håndtering af kompleksiteten i organisationers forhold til sig selv og til deres omverden
  • Skal kunne identificere og reflektere over eget perspektiv og forstå dets betydning for ledelsesmæssige og organisatoriske beslutninger, processer og tiltag i egen organisation
  • Skal have indsigt i, hvordan organisatoriske fortællinger og fortolkninger tilfører ledelsen, medarbejderne og organisationen betydning og identitet indadtil i organisationen og udadtil i forhold til omverdenen
  • Skal kunne iagttage og indsamle empiri i forhold til udvalgte organisatoriske problemstillinger på en relevant måde
  • Skal kunne analysere rammer og identificere mulighederne for ledelsesrummet i egen organisation
  • Skal kunne anvende begrundet udvalgt teori til at analysere og perspektivere empiriske organisatoriske problemstillinger i egen organisation, og skal kunne reflektere og vurdere ledelsesbeslutninger i forhold hertil og begrunde organisatoriske konsekvenser heraf.
  • Skal over for organisationens forskellige interne og eksterne aktører kunne skabe og for-midle forståelse for ledelsesmæssige beslutninger og organisatoriske tiltag i egen organisation
  • Skal kunne reflektere og begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil
  • Skal kunne udvikle strategier for og initiere udvikling, realisering og håndtering af innovative organisatoriske forandrings- og udviklingsprocesser under hensyntagen til organisationens komplekse interne og eksterne relationer
  • Skal kunne indgå i et konstruktivt samarbejde med organisationens aktører om at håndtere og skabe organisatorisk deltagelse i og refleksion over organisatoriske udfordringer, forandrings- og udviklingstiltag
  • Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk kompetenceudvikling i forhold til ledelse af organisatoriske forandrings- og udviklingsprocesser

Kursusindhold:

• Der fokuseres på, hvordan egen organisation og dens omverdensrelationer kan iagttages og forstås i forhold til forskellige organisationsforståelser, -teorier, -former, -strategier og –koncepter og dermed forbundne ledelsesdiskurser, herunder i særdeleshed i forhold til et komplekst organisationsbegreb, som er konsistent med et samfund i konstant forandring.
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at skelne mellem og reflektere betydningen af forskelligt historisk forankrede organisationsteorier, analysestrategier og praksisser, herunder på betydningen af valg/fravalg af forskellige perspektiver på egen organisation i forhold til dens omverden.
• Der fokuseres på, hvordan ledelse af udviklings- og forandringsprocesser foregår i en kompleks organisa-torisk kontekst, hvor betydningen af beslutninger, fortællinger og fortolkninger om offentlige og private virksomheders identitet konstant er til forhandling og genforhandling
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at forstå, reflektere, forhandle og handle strategisk i forhold til det organisatoriske krydspres af fortællinger, fortolkninger og værdier med henblik på at forstå og anvende kompleksiteten som en mulig ressource.

Litteraturhenvisninger:

Se www.cv.diplom.dtu.dk

Bemærkninger:

Ledelse og organisation 1: Organisation og processer
Eksamen:
Eksamensform: Skriftlig opgave
Opgavens omfang: Max. 7 normalsider á 2400 anslag (max. 16.800 anslag inkl. mellemrum)
Bedømmelse: Intern prøve efter 7-trinsskalaen.
Dato for aflevering og eksamen: Fremgår af studiekalenderen på www.cv.ihk.dk samt på CampusNet.

Fagansvarlig: Sverri Hammer sham@dtu.dk

Kursusansvarlig:

Isa Keller-Andreasen , Ballerup Campus, rum A 2.12, Tlf. (+45) 3588 5118 , iske@dtu.dk
Sverri Hammer , Ballerup Campus, rum A 2.10 , sham@dtu.dk

Institut:

62 DTU Diplom

Tilmelding:

På instituttet

Tilmeldning via www.cv.diplom.dtu.dk. Dagundervisning udbudt i samarbejde med DJØF Efteruddannelse
Sidst opdateret: 20. januar, 2014