2013/2014

62L03 Det personlige lederskab 2: Professionelt lederskab

Modul Ob2 på Diplomuddannelsen i Ledelse

Engelsk titel:

The personal leadership 2: Professional leadership

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Deltidsdiplom
Kurset udbydes under åben uddannelse
 

Undervisningens placering:

Campus Ballerup

Kursets varighed:

[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]

Eksamensplacering:

Aftales med læreren, Informeres af sekretariatet

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

CVPLE12-U

Obligatoriske forudsætninger:

Overordnede kursusmål:

Formålet er at skærpe de studerendes opmærksomhed og forståelse af det professionelle lederskabs forskellige ledelseskompetencer og ledelsesidentiteter i relation til deres egne ledelsesmæssige udfordringer. De studerende arbejder derfor på et samfunds- og videnskabsteoretisk grundlag med forskellige ledelsesteorier, strategier og metoder til belysning af det professionelle lederskab. Hensigten hermed er at udvikle de studerendes forståelse og refleksioner af, hvordan forskellige ledelsesteoretiske tilgange har betydning for iagttagelse og konstituering af forskellige forståelser af det professionelle lederskab og dets praksisformer i relation til den helhed, som lederen/den studerende er en del af.
De studerende inddrager derfor problemstillinger, erfaringer og fortællinger fra egen organisation, for at give stof til refleksion, samt for at forankre læring i og udvikling i egen praksis

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Skal have viden om forskellige perspektiver på, teorier om og metoder til at fokusere betydning og udøvelse af det professionelle lederskab
  • Skal have viden om, hvordan valg af forskellige kommunikative perspektiver får betydning for konstitueringen og betydningen af forskellige ledelsesidentiteter og professionelle etikker.
  • Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne forstå, hvordan forskellige kommunikative perspektiver og kommunikationsteoretiske tilgange har betydning for iagttagelse og konstituering af forskellige ledelsesidentiteter og ledelsesetikker i relation til den konkrete helhed, som lederen er en del af
  • Skal kunne identificere og reflektere over egne perspektiver på det professionelle leder-skab og forstå deres forskellige betydninger for sammenhængen mellem ledelsesidenti-tet, ledelsesetik og egen ledelsesmæssig praksis
  • Skal kunne inddrage problemstillinger, erfaringer og fortolke fortællinger fra egen organisation, for at give stof til refleksion og for at forankre læring og udvikling i egen ledelsesmæssig praksis
  • Skal kunne iagttage og indsamle empiri på en relevant måde i forhold til udvalgte problemstillinger relateret til egne ledelsesmæssige udfordringer
  • Skal kunne vurdere forskellige teorier og metoder, der retter sig mod udvikling af eget professionelt lederskab og reflektere over deres betydning
  • Skal kunne anvende begrundet udvalgt teori til at analysere og perspektivere egen ledelsesmæssig, kommunikativ praksis og begrunde konsekvenserne heraf
  • Skal over for organisationens forskellige aktører, kunne skabe og formidle en forståelse for sammenhænge mellem lederskabets kommunikation og egne ledelsesmæssige beslutninger, etiske valg og organisationens overordnede værdier, mål og personalepolitikker
  • Skal kunne udvikle strategier for og håndtere udvikling af eget professionelt lederskab.
  • Skal kunne indgå i samarbejde internt og eksternt og herigennem medvirke til en hensigtsmæssig organisatorisk udvikling.
  • Skal kunne identificere og formulere behov for udvikling af egne professionelle ledelses-kompetencer i forhold til egne ledelsesmæssige udfordringer.

Kursusindhold:

• Der fokuseres på, hvordan det professionelle lederskabs forskellige betydninger kan iagttages og forstås i forhold til et komplekst organisations- og samfundsbegreb, som er konsistent med et samfund i konstant forandring.
• Der fokuseres på forskellige historisk forankrede ledelsesteorier.
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at iagttage og forstå egen ledelsespraksis i forhold til historisk forankrede ledelsesteorier, herunder på betydningen af valg/fravalg af forskellige teoretiske perspektiver til iagttagelses af egen ledelsespraksis.
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes forståelse af, hvordan iagttagelse af forskelle mellem fore-stillinger om et kompetent professionelt lederskab og deres nuværende praksis identificerer områder for kompetenceudvikling af eget professionelt lederskab.
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at reflektere, analysere og arbejde med strategier og teorier om kvalifikations- og kompetenceudvikling i forhold til egen praksis og egen læring.

Litteraturhenvisninger:

Se www.cv.ihk.dk

Bemærkninger:

Eksamensform: Mundtligt forsvar samt dialog med afsæt i skriftlig opgave
Opgavens omfang: Max. 5 normalsider á 2400 anslag (max. 12.000 anslag inkl. mellemrum)
Bedømmelse: Ekstern censur efter 7-trinsskalaen.
Dato for aflevering og eksamen: Fremgår af studiekalenderen på www.cv.ihk.dk samt på CampusNet

Fagansvarlig: Lone Dawe lone@dawe.dk

Kursusansvarlig:

Isa Keller-Andreasen , Ballerup Campus, rum A 2.12, Tlf. (+45) 3588 5118 , iske@dtu.dk
Lone Dalsgaard Dawe , Ballerup Campus, rum A 1.01 , ldda@dtu.dk
Leif Pjetursson , lepj@dtu.dk

Institut:

62 DTU Diplom

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 20. januar, 2014