Formålet er at skærpe de studerendes opmærksomhed og forståelse af
det professionelle lederskabs forskellige ledelseskompetencer og
ledelsesidentiteter i relation til deres egne ledelsesmæssige
udfordringer. De studerende arbejder derfor på et samfunds- og
videnskabsteoretisk grundlag med forskellige ledelsesteorier,
strategier og metoder til belysning af det professionelle
lederskab. Hensigten hermed er at udvikle de studerendes forståelse
og refleksioner af, hvordan forskellige ledelsesteoretiske tilgange
har betydning for iagttagelse og konstituering af forskellige
forståelser af det professionelle lederskab og dets praksisformer i
relation til den helhed, som lederen/den studerende er en del af.
De studerende inddrager derfor problemstillinger, erfaringer og
fortællinger fra egen organisation, for at give stof til
refleksion, samt for at forankre læring i og udvikling i egen
praksis
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Skal have viden om forskellige perspektiver på, teorier om og
metoder til at fokusere betydning og udøvelse af det professionelle
lederskab
Skal have viden om, hvordan valg af forskellige kommunikative
perspektiver får betydning for konstitueringen og betydningen af
forskellige ledelsesidentiteter og professionelle etikker.
Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne forstå, hvordan
forskellige kommunikative perspektiver og kommunikationsteoretiske
tilgange har betydning for iagttagelse og konstituering af
forskellige ledelsesidentiteter og ledelsesetikker i relation til
den konkrete helhed, som lederen er en del af
Skal kunne identificere og reflektere over egne perspektiver på
det professionelle leder-skab og forstå deres forskellige
betydninger for sammenhængen mellem ledelsesidenti-tet,
ledelsesetik og egen ledelsesmæssig praksis
Skal kunne inddrage problemstillinger, erfaringer og fortolke
fortællinger fra egen organisation, for at give stof til refleksion
og for at forankre læring og udvikling i egen ledelsesmæssig
praksis
Skal kunne iagttage og indsamle empiri på en relevant måde i
forhold til udvalgte problemstillinger relateret til egne
ledelsesmæssige udfordringer
Skal kunne vurdere forskellige teorier og metoder, der retter
sig mod udvikling af eget professionelt lederskab og reflektere
over deres betydning
Skal kunne anvende begrundet udvalgt teori til at analysere og
perspektivere egen ledelsesmæssig, kommunikativ praksis og begrunde
konsekvenserne heraf
Skal over for organisationens forskellige aktører, kunne skabe
og formidle en forståelse for sammenhænge mellem lederskabets
kommunikation og egne ledelsesmæssige beslutninger, etiske valg og
organisationens overordnede værdier, mål og
personalepolitikker
Skal kunne udvikle strategier for og håndtere udvikling af eget
professionelt lederskab.
Skal kunne indgå i samarbejde internt og eksternt og herigennem
medvirke til en hensigtsmæssig organisatorisk udvikling.
Skal kunne identificere og formulere behov for udvikling af
egne professionelle ledelses-kompetencer i forhold til egne
ledelsesmæssige udfordringer.
Kursusindhold:
• Der fokuseres på, hvordan det professionelle lederskabs
forskellige betydninger kan iagttages og forstås i forhold til et
komplekst organisations- og samfundsbegreb, som er konsistent med
et samfund i konstant forandring.
• Der fokuseres på forskellige historisk forankrede
ledelsesteorier.
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at
iagttage og forstå egen ledelsespraksis i forhold til historisk
forankrede ledelsesteorier, herunder på betydningen af valg/fravalg
af forskellige teoretiske perspektiver til iagttagelses af egen
ledelsespraksis.
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes forståelse af, hvordan
iagttagelse af forskelle mellem fore-stillinger om et kompetent
professionelt lederskab og deres nuværende praksis identificerer
områder for kompetenceudvikling af eget professionelt lederskab.
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at
reflektere, analysere og arbejde med strategier og teorier om
kvalifikations- og kompetenceudvikling i forhold til egen praksis
og egen læring.
Litteraturhenvisninger:
Se www.cv.ihk.dk
Bemærkninger:
Eksamensform: Mundtligt forsvar samt dialog med afsæt i skriftlig
opgave
Opgavens omfang: Max. 5 normalsider á 2400 anslag (max. 12.000
anslag inkl. mellemrum)
Bedømmelse: Ekstern censur efter 7-trinsskalaen.
Dato for aflevering og eksamen: Fremgår af studiekalenderen på
www.cv.ihk.dk samt på CampusNet