Formålet med kurset er at give de studerende en faglig kompetense
til at kunne anvende metoder til design og syntese af mekatroniske
systemer. Mechatronic Design Approach.
Få forståelse for interaktionen af teknologier (mekanik,
regulering, software og elektronik) leder til gensidige
afhængigheder der kræver særlig opmærksomhed i en
udviklingsstrategi.
Der lægges vægt på rollen af de enkelte områder i designprocessen
og hvorledes disse nøgleområder integreres i et succesfuldt
mekatronisk systemdesign. Specielt vil der blive lagt vægt på
design af reguleringsstrategier og implementering af disse. Kurset
vil gøre dig i stand til at analysere, modellere, designe og
regulere de fleste typer af energisystemer og avancerede
mekatroniske (elektro-mekaniske) anlæg og produkter.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
PLC & HMI, Standard regulatorer
Diskrete reguleringsalgoritmer af analoge
regulatoroverføringsfunktioner.
Programmering af realtids reguleringsalgortitmer på PLC og
mikrocomputerudstyr
Anvendt diskrete ækvivalenter af anloge processer.
Modellering, analyse og styring og regulering af dynamiske
mekatroniske systemer
Interfacing af sensorer og aktuatorer. Frekvensomformere og
AC-motorer, servomotorer
Implementering og peformance af reguleringsstrategier,
overvågning og fejldiagnose i et praktisk system
C-lignende programmeringskode på
mikrocontroller
Kursusindhold:
Control arkitektur og modelleringsprocedurer for et opbygget
system. Designprocedure.
Anvendelse af diskrete reguleringsalgoritmer af analoge regulator
overføringsfunktioner på praktiske systemer.
Kunne programmere realtids reguleringsalgortitmer på PLC og
mikrocomputerudstyr.
Dimensionere diskrete regulatorer ud fra diskrete ækvivalenter af
anloge processer. Opbygge et praktisk system og implementere en
egenudviklet reguleringsstrategi med overvågning og simpel
fejldiagnose.
Introduktion til C-lignende software programmeringskode på PLC og
mikroprosessorkort
Litteraturhenvisninger:
Aftales ved kursusstart, noter fra Campusnet, manualer