Innovationsforløb i samarbejde med virksomhed eller
institution. Studieaktiviteterne er fordelt på gruppearbejde;
vejledningssessioner med undervisere fra virksomhed og fra DTU
Diplom. Grupperne præsenterer status for projektarbejdet ved
innovationsseminarer, under deltagelse af alle studerende på
studieaktiviteten og undervisere fra virksom-hed/institution og DTU
Diplom.
Kursets varighed:
[Kurset følger ikke DTUs normale
skemastruktur]
Evalueringsform:
Bedømmelsesform:
Tidligere kursus:
SU-SP4-U1
Obligatoriske forudsætninger:
Anbefalede forudsætninger:
Overordnede kursusmål:
Målet er, i samarbejde med en virksomhed, region, hospital ,
kommune eller plejecenter at gennemføre innovation af og medicinsk
teknologivurdering af en ny teknologi, der kan være af central
interesse for samarbejdspartneren. Resultatet er innovation af og
analyse af teknologiens anvendelse i relation til patient,
organisation og økonomi. I projektet udføres yderligere
litteraturundersøgelse og specifikation af det system, som ønskes
etableret, samt, hvis tiden tillader det, en indledende
systemimplementering og yderligere detailundersøgelser.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Redegøre for samlet problemstilling indenfor sundhedsteknologi,
der til løsning kræver innovation svarende til det specifikke
kursusindhold.
Redegøre for patientkrav i den sundhedsteknologiske
problemstilling svarende til det specifikke kursusindhold.
Redegøre for krav til sundhedsprofessionelle i den
sundhedsteknologiske problemstilling svarende til det specifikke
kursusindhold.
Redegøre for organisatoriske og økonomiske krav i den
sundhedsteknologiske problemstilling svarende til det specifikke
kursusindhold.
Redegøre for teknologiske krav i den sundhedsteknologiske
problemstilling svarende til det specifikke kursusindhold.
Udføre litteraturundersøgelse som en af forudsætningerne for
opstilling af hypotese om innovativ løsning svarende til det
specifikke kursusindhold.
Udføre opstilling af hypotese til innovativ løsning på
sundhedsteknologisk problemstilling svarende til det specifikke
kursusindhold.
Udføre valg af teknologi(er), der forventes at kunne indgå i
innovativ løsning på sundhedsteknologisk problem svarende til det
specifikke kursusindhold.
Opstille model for validering af hypotese til innovativ løsning
på sundhedsteknologisk problem svarende til det specifikke
kursusindhold.
Anvende model til validering af hypotese til innovativ løsning
på sundhedsteknologisk problem svarende til det specifikke
kursusindhold
Gennemføre et innovationsforløb i en arbejdsgruppe ved
anvendelse af ovenstående begreber og metoder svarende til det
specifikke kursusindhold .
Udarbejde og gennemføre innovationsseminar(er) med ekstern(e)
samarbejdspartnere svarende til det specifikke
kursusindhold.
Kursusindhold:
Sundhedsteknololgisk problemstilling, der kræver innovativ løsning;
brugere; sundhedsprofessionelle; organisation og økonomi;
teknologiske krav; specifikt teknologiområde; litteratur- og
nyhedsundersøgelse; idégenerering og hypotese om innovativ løsning;
model for validering af innovativ løsning; gennemføre validering af
innovativ løsning; innovationsseminarer med ekstern
samarbejdspartner.
Bemærkninger:
Mundtlig eksamen med projektfremlæggelse
7- trins-skalaen.
3 af skalaens karaktertrin er beskrevet herunder.
Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der
demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller
få uvæsentlige mangler.
Karakteren 7 gives for den gode præstation, der demonstrerer
opfyldelse af fagets mål, med en del mangler.
Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, der
demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets
mål.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk