formål:
Udvikling af matematiske nøglekompetencer for ingeniører inden for
elektronik og IT. Kurset balancerer et teoretisk og et
anvendelsesorienteret sigte, med vægt på projekt-orientering og
brug af computere.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forklare begrebet aliasing.
Analysere digitale FIR og IIR filtre ved hjælp af begreberne:
Foldning, forskel ligning, impulsrespons, Z-transform og
frekvensgang.
Design FIR og IIR filtre fra et sæt af specifikationer Matlab
funktioner.
Anvende designværktøjer i MATLAB til at beregne filter
koefficienter.
Implementere og teste digitale filtre i MATLAB.
Udarbejde skriftlige rapporter i forbindelse med kurset
opgaver.
Indsamle information og tilegne sig ny viden.
Kommunikere tekniske problemer i skrift og tale.
Samarbejde i grupper.
Kursusindhold:
- Analyse af diskret-tid lineære systemer i tids-og
frekvens-domæner.
- Design og implementering af digitale FIR filtre på en digital
signalprocessor, herunder A / D og D / A-konvertere.
- MATLAB bruges som simuleringsværktøjer med det mål at støtte
læreprocessen.
Litteraturhenvisninger:
MATLAB og “Signal Processing First” af James H. McClellan (tilrådig
på internettet gratis).
Bemærkninger:
I begyndelsen af semestret, danner de studerende projekt-grupper.
Gruppen-størrelse bør være 3-5 studerende. I særlige tilfælde kan
læreren acceptere mindre grupper. Hver gruppe får tilknyttet en
vejleder til at støtte deres projekt-arbejde og udføre eksamen.
Hvis et gruppemedlem gentagne gange overtræder gruppens aftaler kan
gruppen anbefale ham / hende for udstødelse.
Hvis en studerende ikke bidrager til projektarbejdet, vil han / hun
blive nægtet adgang til eksamen.
Mundtlig eksamen:
Eksamen er individuel, og hver studerende eksamineres omkring 20-30
minutter. Prøven består af to dele. En hvor vejleder og censor
stille spørgsmål om projektbaserede rapport og en anden del, hvor
vejleder og censor stille
spørgsmål til en opgave de studerende har løst i hjemmet 3
arbejdsdage før undersøgelsen.
Vurderingen er baseret på projektet-rapporten, den mundtlige
præstation og produktets funktionalitet.
Efter eksamen:
Hvis den studerende har spørgsmål om eksamen og ønsker resultatet
skal forklares yderligere, kan han kontakte vejlederen via e-mail
for at lave en aftale. Studerende, der undlader at bestå eksamen,
kan blive vejledt til at forberede en reeksamen. Denne høring
finder fortrinsvis sted ved starten af det følgende
semester.