F4A (tirs 13-17) og F2B (tors 8-12)
Normalt: 8.15 - 11.30 og 12.15 - 15.30, dog kan tiderne tilpasses
for studerende til/fra Lyngby
Undervisningens placering:
Campus Ballerup
Undervisningsform:
Gennemgang og øvelsesopgaver.
Fremlæggelse og diskussion, selvstudium.
Eksterne oplægsholdere, ekskursioner.
Kursusarbejder og -projekter, det løses i grupper på 2-4
studerende.
Kursets varighed:
13-uger
Evalueringsform:
Bedømmelsesform:
Tidligere kursus:
BJGV-T3-U1
Obligatoriske forudsætninger:
Anbefalede forudsætninger:
Overordnede kursusmål:
Den studerende erhverver sig viden om og forståelse af sammenhænge
ved jord og grundvands-forurening, beskyttelse af
grundvandsressourcen samt anvendelse af grundvand til drikkevand.
Den studerende erhverver sig færdigheder i planlægning,
projektering og udførelse indenfor grundvandsmodellering,
drikkevandsbehandling og afværge.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Planlægge, opbygge og gennemføre kørsel af en
grundvandsmodel.
Planlægge, opbygge og redegøre for projektering af et vandværk
og en afværgeløsning.
Kende kemiske processer indenfor jord, grundvand og
vandforsyning.
Kende lovgivningen indenfor jord, grundvand og
vandforsyning.
Reflektere over og begrunde valg af løsninger.
Redegøre for gruppens samarbejde med særlig fokus på
interaktion med udenlandske studerende.
-
-
Kursusindhold:
Oversigt over kursets emner indenfor hvilke de studerende kan
afgrænse og planlægge kursusarbejder og projekter.
Lovgrundlag
Jord og grundvandsforurening, risikovurdering, afværgemetoder,
monitering, tidsplan og udførelse.
Grundvandsressourcer: drikkevandskvalitet, vandværker,
vandindvinding og indsatsplaner.
Grundvandsmodel: vandbalance, hydrauliske parametre,
strømningsbillede, spredning af forurenende stoffer.
Der udarbejdes kursusarbejde i grundvandsmodellering.
Der udarbejdes kursusarbejde i afværge på forurenet grund.
Der udarbejdes kursusarbejde i vandværks indretning og
drikkevandsbehandling.
Fra undervisningsform:
De studerende fastlægger i samarbejde med underviseren indhold og
omfang således, at en del af arbejdet defineres indenfor de mere
lærerstyrede kursusarbejder og en del defineres inden for det mere
selvstændige projektarbejde.
Underviserne bidrager til gruppedannelsen, der integrerer
udenlandske og danske studerende.
Bedømmelsen sker på grundlag af kursusarbejder udført i kurset og
en samtale om disse i relation til kursets faglige indhold.
For grupper bestående af exchange-studerende og danske studerende
lægges der i bedømmelsen også vægt på forskellene i
gruppemedlemmernes faglige, sproglige og studiekulturelle baggrund,
samt på gruppens initiativer til at overvinde disse
forskelle.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk