Undervisningen er opbygget med inspiration fra Bjarne Herskins
synergimodel.
De studerende arbejder meget selvstændigt med stoffet, både
individuelt og i teams. Ugentlige studenterpræsentationer er en
bærende del af undervisningen.
Virksomheds-præsentationer og cases er pensum til eksamen og derfor
vil de enkelte teams på skift udarbejde referater. Disse vil sammen
med underviserens oplæg og de enkelte teams opgaveløsninger blive
lagt på CampusNet.
Det overordnede mål med kurset er at udvikle den studerendes evne
til – både selvstændigt og i særlig grad sammen med andre - at
arbejde systematisk og kontinuerligt med entreprenørskab,
innovation og forretningsudvikling i en international og bæredygtig
sammenhæng og fra både et bottom up og et top-down perspektiv. Den
studerende sættes i stand til at se helheder og fokusere på de
centrale og væsentlige problemstillinger i forbindelse med
udvikling og implementering af forretningskoncepter (der her skal
forstås som samlebegreb for produktudvikling, innovation,
konsekvenser af globaliseringen, m.v.)
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Sammensætte og præcist kommunikere et teoretisk funderet
temaoverblik med relevante modeller og B2B anvendelses
eksempler.
Diskutere forskellige forfatteres teorier indenfor området,
samt kunne drage paralleller mellem disse.
Forklare, hvordan man arbejder effektivt med udvikling af
forretningskoncepter bl.a. gennem brug af relevante systemer og
værktøjer.
Vurdere en virksomheds internationaliseringsudfordringer og det
internationale markedsføringsmiljø.
Reflektere over anvendelse af entreprenørskab som metode i
etablerede såvel som nystartede organisationer.
Diskutere praktisk og teoretisk viden om kultur, kulturmønstre
og interkulturelle forhold samt forhandling i interkulturelle
sammenhænge.
Konstruere modeller for "shared value" (Michael
Porter) og bærdygtige strategier i en organisatorisk
sammenhæng.
At opnå en erkendelse af egen mulighed for at agere som en
intraprenør i en professionel kontekst.
Kursusindhold:
Under overskriften ”udvikling af forretningskoncepter” undervises
der inden for følgende fire områder:
1. Kulturelt (CCJO)
2. Merkantilt (LYKA)
3. Intraprenørielt (NMCH)
4. Ekstern undervisning (NMCH,LYKA,CCJO)
ad 1. Kulturelt (CCJO)
Kultur, kulturdefinitioner og deres begrænsninger, identitet,
kultur og nationalitet, kulturanalyse, verdenssyn. Bl.a.
dimensionerne: ”Time & space”
Kulturelle dimensioner (fx Hofstede, Trompenaars, Triandis)
Sprog, kultur, interkulturel kommunikation og markedskommunikation
ad 2. Merkantilt (LYKA)
Globalization: opportunities and challenges, strategic implications
Innovation with respect to growth, business development, value
proposition, and sustainability.
Communities of practice and design thinking
Selected sources (subject to change): Anderson & Narus,
Boztepe, Brown, Chesbrough, Drucker, Martin Mintzberg, Porter&
Kramer, Prahalad & Ramaswamy, Czikszentmihalyi, Kozinets et.
al., Sawhney et. al., von Hippel, Wenger
ad 3. Intraprenørskab(NMCH)
Introduktion til entreprenante metoder: Lean Startup, Effectual
Entrepreneurship, customer development og salg. Introduktion til
intraprenørskab.
Organisationsforståelse: The evolution of organizations, The
learning organization, Change management
ad 4. Ekstern undervisning (NMCH, LYKA, CCJO)
De studerende træner at benytte teorien fra de tre undergrupper i
praksis gennem analyse, opgaveløsning og præsentation af aktuelle
udfordringer, som gæsteforelæserne fra erhvervslivet præsenterer.
Der er tre formål med ekstern undervisning: De studerende får et
kendskab til (meget) forskellige organisationer, et indtryk af
typiske udviklingsopgaver og mulighed for at træne koblingen af
lært teori med praksis.
Litteraturhenvisninger:
Usunier, Jean-Claude & Lee, Julie Anne (2013). Marketing Across
Cultures, 6th edition. Pearson
Schilling, M.S. (2013). Strategic Management of Technological
Innovation, 4th ed. McGraw-Hill ISBN 978-007-132644-5
Cooper, Brant & Vlaskovits, Patrick (2010) The
Entrepreneur's Guide to Customer Development: A cheat sheet to
The Four Steps to the Epiphany.
Mondahl, Margrethe Smedegaard, Svendsen, Lisbet Pals &
Rasmussen, Jonas (2010). Professional Oral Communication in
English. Handelshøjskolens Forlag.
Supplerende materiale efter aftale med underviserne
Bemærkninger:
Undervisningen er pensum til eksamen og derfor vil de enkelte teams
på skift udarbejde referater. Disse vil sammen med underviserens
oplæg og de enkelte teams opgaveløsninger blive lagt på CampusNet.
Teamets afleverede referater er en forudsætning for
eksamensdeltagelse.