2013/2014

62244 Innovation af forretningskoncepter - teori

Engelsk titel:

Business Concept Innovation - Theory

Sprog:

Point( ECTS )

15

Kursustype:

Diplomingeniør
 

Skemaplacering:

Efterår og Forår

Undervisningens placering:

Campus Ballerup

Undervisningsform:

Undervisningen er opbygget med inspiration fra Bjarne Herskins synergimodel.
De studerende arbejder meget selvstændigt med stoffet, både individuelt og i teams. Ugentlige studenterpræsentationer er en bærende del af undervisningen.
Virksomheds-præsentationer og cases er pensum til eksamen og derfor vil de enkelte teams på skift udarbejde referater. Disse vil sammen med underviserens oplæg og de enkelte teams opgaveløsninger blive lagt på CampusNet.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Særlig dag

Evalueringsform:

Eksamens varighed:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

XIFT-U1

Obligatoriske forudsætninger:

Anbefalede forudsætninger:

Overordnede kursusmål:

Det overordnede mål med kurset er at udvikle den studerendes evne til – både selvstændigt og i særlig grad sammen med andre - at arbejde systematisk og kontinuerligt med entreprenørskab, innovation og forretningsudvikling i en international og bæredygtig sammenhæng og fra både et bottom up og et top-down perspektiv. Den studerende sættes i stand til at se helheder og fokusere på de centrale og væsentlige problemstillinger i forbindelse med udvikling og implementering af forretningskoncepter (der her skal forstås som samlebegreb for produktudvikling, innovation, konsekvenser af globaliseringen, m.v.)

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Sammensætte og præcist kommunikere et teoretisk funderet temaoverblik med relevante modeller og B2B anvendelses eksempler.
  • Diskutere forskellige forfatteres teorier indenfor området, samt kunne drage paralleller mellem disse.
  • Forklare, hvordan man arbejder effektivt med udvikling af forretningskoncepter bl.a. gennem brug af relevante systemer og værktøjer.
  • Vurdere en virksomheds internationaliseringsudfordringer og det internationale markedsføringsmiljø.
  • Reflektere over anvendelse af entreprenørskab som metode i etablerede såvel som nystartede organisationer.
  • Diskutere praktisk og teoretisk viden om kultur, kulturmønstre og interkulturelle forhold samt forhandling i interkulturelle sammenhænge.
  • Konstruere modeller for "shared value" (Michael Porter) og bærdygtige strategier i en organisatorisk sammenhæng.
  • At opnå en erkendelse af egen mulighed for at agere som en intraprenør i en professionel kontekst.

Kursusindhold:

Under overskriften ”udvikling af forretningskoncepter” undervises der inden for følgende fire områder:
1. Kulturelt (CCJO)
2. Merkantilt (LYKA)
3. Intraprenørielt (NMCH)
4. Ekstern undervisning (NMCH,LYKA,CCJO)

ad 1. Kulturelt (CCJO)
Kultur, kulturdefinitioner og deres begrænsninger, identitet, kultur og nationalitet, kulturanalyse, verdenssyn. Bl.a. dimensionerne: ”Time & space”
Kulturelle dimensioner (fx Hofstede, Trompenaars, Triandis)
Sprog, kultur, interkulturel kommunikation og markedskommunikation

ad 2. Merkantilt (LYKA)
Globalization: opportunities and challenges, strategic implications
Innovation with respect to growth, business development, value proposition, and sustainability.
Communities of practice and design thinking
Selected sources (subject to change): Anderson & Narus, Boztepe, Brown, Chesbrough, Drucker, Martin Mintzberg, Porter& Kramer, Prahalad & Ramaswamy, Czikszentmihalyi, Kozinets et. al., Sawhney et. al., von Hippel, Wenger

ad 3. Intraprenørskab(NMCH)
Introduktion til entreprenante metoder: Lean Startup, Effectual Entrepreneurship, customer development og salg. Introduktion til intraprenørskab.
Organisationsforståelse: The evolution of organizations, The learning organization, Change management

Selected sources: Hamel, Kotter, Nonaka, Senge, Argyris, Sarasvathy, Bosworth.

ad 4. Ekstern undervisning (NMCH, LYKA, CCJO)
De studerende træner at benytte teorien fra de tre undergrupper i praksis gennem analyse, opgaveløsning og præsentation af aktuelle udfordringer, som gæsteforelæserne fra erhvervslivet præsenterer.

Der er tre formål med ekstern undervisning: De studerende får et kendskab til (meget) forskellige organisationer, et indtryk af typiske udviklingsopgaver og mulighed for at træne koblingen af lært teori med praksis.

Litteraturhenvisninger:

Usunier, Jean-Claude & Lee, Julie Anne (2013). Marketing Across Cultures, 6th edition. Pearson
Schilling, M.S. (2013). Strategic Management of Technological Innovation, 4th ed. McGraw-Hill ISBN 978-007-132644-5
Cooper, Brant & Vlaskovits, Patrick (2010) The Entrepreneur's Guide to Customer Development: A cheat sheet to The Four Steps to the Epiphany.
Mondahl, Margrethe Smedegaard, Svendsen, Lisbet Pals & Rasmussen, Jonas (2010). Professional Oral Communication in English. Handelshøjskolens Forlag.

Supplerende materiale efter aftale med underviserne

Bemærkninger:

Undervisningen er pensum til eksamen og derfor vil de enkelte teams på skift udarbejde referater. Disse vil sammen med underviserens oplæg og de enkelte teams opgaveløsninger blive lagt på CampusNet. Teamets afleverede referater er en forudsætning for eksamensdeltagelse.

Kursusansvarlig:

Lynn Kahle , Ballerup Campus, rum A 2.02 A, Tlf. (+45) 3588 5229 , lyka@dtu.dk
Charlotte Conradsen Jørgensen , Ballerup Campus, rum A 2.04a, Tlf. (+45) 3588 5223 , ccjo@dtu.dk
Nynne Mia Christiansen , Ballerup Campus, rum A 2.03 b, Tlf. (+45) 3588 5233 , nmch@dtu.dk

Institut:

62 DTU Diplom

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 02. december, 2013