2013/2014

62197 International Markedsføring, International Økonomi, Computer Netværk

Engelsk titel:

International Marketing, International Economics and Computer Networking

Sprog:

Point( ECTS )

10

Kursustype:

Diplomingeniør
 

Skemaplacering:

Efterår
Forår

Undervisningens placering:

Campus Ballerup

Undervisningsform:

Der er teori-undervisning de første 10 uger af semesteret. Herefter arbejdes med projekt-arbejdet på fuld tid, og teorien anvendes i forbindelse hermed.
(Se kursusbeskrivelsen for det tilknyttede projektkursus: International Markedsføring af Netværksbaserede IT-Systemer).

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Særlig dag

Evalueringsform:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

XMØN-U2

Overordnede kursusmål:

At give de studerende viden, som sætter dem i stand til at overskue, analysere og skitsere netværksbaserede IT-Systemer. I kraft af en forståelse for internet’ets opbygning og virkemåde er der målet at sætte de studerende i stand til at medvirke ved design af nye internet-baserede applikationer. Det er desuden målet, at dette detaljerede studium af internettets opbygning vil bibringe de studerende den mere bredt anvendelige kompetence at læse teknisk litteratur inden for emnerne IT og computer netværk.

At give de studerende grundlæggende forståelse for de ændrede forudsætninger virksomheden står over for ved salg af produkter til udlandet. Faget giver metoder til at vurdere muligheder på det internationale marked. Der fokuseres på internationaliseringsstrategi, der skal gøre den studerende i stand til at træffe valg omkring marked, distribution og styring, konkurrenceevne, brug af relationsmarkedsføring samt mulige beskyttelsespolitikker. Endvidere er e-business/m-commerce og virksomhedens internationale konkurrenceevne emner, der skal gøre den studerende i stand til at vurdere muligheder/​begrænsninger på det internationale marked.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Dokumentere et ”all-round” kendskab til og overblik over de berørte temaer og begreber inden for de tre fagområder
  • Benytte fagterminologi fra de tre fagområder korrekt
  • Identificere og anvende analytiske modeller inden for de tre fagområder korrekt
  • Redegøre for de mest almindelige nationaløkonomiske modeller
  • Forklare de overordnede principper omkring kursdannelse og rentearbitrage, såvel inden for som uden for EU.
  • Forklare og relatere brug af teorier inden for international markedsføring og begrunde anvendelsen i en given kontekst
  • Redegøre for internettets opbygning og virkemåde
  • Læse teknisk faglitteratur inden for fagets tekniske emneområde
  • Videreformidle teknisk viden mundtligt og skriftligt inden for fagets tekniske emneområde
  • Redegøre for internet-applikationers opbygning og virkemåde

Kursusindhold:

Netværksteori / IT: Internettets almindeligt anvendte applikationsprotokoller. Internettets TCP/IP protokoller. Beskrivelse af virkemåden af såvel kablede som trådløse kommunikationsstandarder. Fokus lægges på begreber som protokoller og interfacing og en samlet forståelse af internettets protokolstak. Desuden gives et godt overblik over specielt de mest anvendte mobile kommunikationsstander. Introduktion til begrebet Cloud Computing.

International markedsføring: Undervisning i brug af makro- og mikroværktøjer i forbindelse med international markedsanalyse. Vurdering af virksomhedens internationale konkurrenceevne ved hjælp af Michael Porters teorier. Valg af distributionskanal og styring i forhold til ønske om kontrol overfor økonomisk formåen. Mulige anvendelser af beskyttelsespolitikker for virksomheden med udgangspunkt i brug af patenter.Udviklingen indenfor e-business og m-commerce og overvejelser omkring virksomhedens forretningsmæssige brug heraf. Endvidere forårsager et stigende fokus på den enkelte kunde, et relationsmarkedsføring fokus, herunder brug af customer relationship management og sociale medier.

International økonomi: Den nationale økonomi er rig på konflikter om, hvad ressourcerne skal bruges til, og hvordan der skal styres; men hele verdnen er i forandringens tegn. ØMU og euro er blevet indarbejdet og har fået en central placering i debatten; men globalisering er ikke kun en nøgle til velstand, men også til konflikt. Det enkelte lands finans- og pengepolitik skal afstemmes med hensyn til såvel faste som flydende kurser og EU's vej mod en sammensvejset enhed påkalder sig alle slags vurderinger. Ved at anvende den økonomiske teoris skarpt skærende redskaber kan konflikterne gøres overskuelige og meget af usikkerheden fjernes. Den økonomiske teori kan give de studerende en relevant forståelse for det beslutningsgrundlag, de politiske valg træffes på.
Metodeovervejelser til brug i projektarbejde.

Litteraturhenvisninger:

Erik Strøjer Madsen: International Økonomi.
James F. Kurose & Keith W. Ross: Computer Networking - A Top Down Approach, 6th edition, Addison Wesley, ISBN 978-0-273-76896-8.
Global marketing management, Svend Hollensen ISBN 978-0-273-77316-0.

Bemærkninger:

Den mundtlige prøve består af såvel et merkantilt som et teknisk spørgsmål - begge skal besvares acceptabelt for at bestå eksamen.

Kursusansvarlig:

Søren Raagaard , Ballerup Campus, rum E 1.11, Tlf. (+45) 3588 5211 , sraa@dtu.dk
Karin Siegumfeldt , Ballerup Campus, rum A 2.02a, Tlf. (+45) 3588 5224 , ksie@dtu.dk
Ulrik Fønss , Ballerup Campus, rum A 2.11, Tlf. (+45) 3588 5202 , ufon@dtu.dk

Institut:

62 DTU Diplom

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 02. december, 2013