Gennemgang af teori med eksempler. Undervisningen lægger op til
løsning af 2-3 kursusopgaver. Kursusopgaverne indeholder
hovedsagelig beregningsopgaver, men teorispørgsmål og udarbejdelse
af journaler over udførte laboratorieforsøg kan også indgå.
Kursusopgaverne løses i grupper på 2 - 4 studerende.
Med den mekaniske fysik som udgangspunkt, skal dette kursus styrke
de studerendes færdigheder i numeriske og symbolske beregninger. De
vigtigste fysiske grundbegreber gennemgås, diskuteres og indøves
teoretisk og ved opgaveregning. Der lægges vægt på forståelsen, så
de studerende sættes i stand til at analysere og løse simple
fysiske og tekniske problemer. Desuden opøves den kritiske sans og
videnskabelig tankegang, således at de studerende, i kombination
med hvad de lærer i andre fag, bliver i stand til at læse relevant
faglitteratur samt sætte sig ind i nye forskningsresultater
indenfor deres fagområde.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Anvende de kinematiske begreber position, hastighed og
acceleration, og genkende vigtige typer af bevægelse som det skrå
kast og cirkelbevægelse.
Anvende de rotationskinematiske begreber drejet vinkel,
vinkelhastighed og vinkelacceleration på simple roterende
systemer.
Identificere kræfter og skitsere kraftdiagrammer for simple
mekaniske systemer.
Anvende Newtons love på simple mekaniske systemer.
Beregne en krafts arbejde og anvende arbejdssætningen på simple
mekaniske systemer.
Formulere princippet om bevarelse af (mekanisk) energi og
anvende dette princip på simple mekaniske systemer.
Beregne forskellige mekaniske energiformer som fx kinetisk,
gravitationel og elastisk energi og udføre effektberegninger.
Analysere en problemstilling, planlægge og udføre løsning samt
kontrollere resultatet.
Kursusindhold:
Kinematik. Rotationskinematik. Newtons love. Arbejde og energi,
konservative og ikke-konservative kraftfelter. Energibegrebet.
Mekanisk energibevarelse. Effekt.
Litteraturhenvisninger:
Young and Freedman, University Physics with Modern Physics, 13.
udgave, ISBN-13 978-0-321-89470-0.
Bemærkninger:
Det er en forudsætning for at kunne indstille sig til eksamen, at
alle de stillede kursusopgaver er afleveret rettidigt og godkendt
af den faglige vejleder.